آماده‌باش ژاپن برای ساقط کردن ماهواره «جاسوسی» کره‌شمالی/ موافقت ارتش سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته/ کشته و زخمی شدن چند یمنی در حملات ارتش عربستان/ رایگان شدن گاز در ترکیه در آستانه انتخابات – clobfit



به گزارش شبکه الجزیره، ارتش سودان در بیانیه‌ای در این باره اعلام نمود: به مناسبت عید فطر با آتش‌بس به مدت سه روز از امروز جمعه موافقت کردیم.

در این بیانیه آمده است: امیدواریم شورشیان به همه بندهای آتش‌بس طی تعطیلات عید فطر پایبند باشند و تمامی اقدامات نظامی خود را متوقف کنند.

ارتش سودان در ادامه اعلام کرد که تمامی راه‌های منتهی به مرکز خارطوم ،پایتخت این کشور تحت کنترل ارتش هستند.

درگیری‌ها در سودان در حالی امروز برای هفتمین روز ادامه دارد که صبح امروز، فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس تفاهم های بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی، با آتش‌بس بشردوستانه به مدت ۷۲ ساعت از ساعت شش صبح امروز موافقت شد.

در بیانیه این نیروها به فرماندهی محمد حمدان قلو معروف به «حمیدتی» آمده است که «آتش بس به مناسبت عید سعید فطر و ایجاد گذرگاه‌های انسانی برای خروج شهروندان از مناطق درگیری» اجرایی می‌شود.

نیروهای پشتیبانی سریع سودان پس از آن موافقت خود را با آتش‌بس ۷۲ ساعته اعلام کردند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شامگاه پنج‌شنبه گفت‌وگوهای تلفنی مفصلی با حمیدتی و عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی این کشور داشت و آنها را به برقراری آتش‌بس در تعطیلات عید سعید فطر تشویق کرد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده است و باوجود اعلام آتش‌بس از روز چهارشنبه درگیری‌ها در مناطق مختلف این کشور همچنان ادامه یافت.

حملات متقابل ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل روبه رو کرده است.

کشته و زخمی شدن چند یمنی در حملات ارتش عربستان

رسانه‌های یمنی، شامگاه روز (جمعه)، خبر دادند که یک شهروند این کشور به ضرب گلوله ارتش عربستان سعودی در استان صعده (شمال یمن) به شهادت رسیده است.

بنا بر گزارش شبکه «المسیره»، نظامیان سعودی با ده‌ها خمپاره، مناطق مختلفی از شهرستان مرزی «شدا» را طی ساعات گذشته هدف حمله قرار داده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که المسیره ساعاتی قبل، به نقل از خبرنگار خود در صعده گزارش داد، به دنبال حمله ارتش سعودی به شهرستان شدا دو تن مجروح و به بیمارستان «رازح» منتقل شدند.

یک منبع نظامی یمن، شامگاه امروز، همچنین خبر داد که نیروهای سعودی طی ۲۴ ساعت گذشته در جبهه سواحل غربی یمن ۶۶ بار توافق آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

این منبع نظامی گفت که پنج پهپاد جاسوسی سعودی در منطقه «حیس» حین پرواز شناسایی شده‌اند و همچنین در برخی مناطق گزارش تیراندازی به ثبت رسیده است.

رایگان شدن گاز در ترکیه در آستانه انتخابات

رئیس جمهور ترکیه در حالی که تنها چند هفته به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ ماه می مانده، پمپاژ اولین گاز تولید داخلی به شبکه انرژی این کشور را شروع کرده و از ارسال گاز رایگان برای مدت یک ماه به مناطق مسکونی این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه میدل ایست آی، دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پمپاژ اولین بخش از گاز طبیعی تولید داخل این کشور به شبکه توزیع ملی گاز را در روز پنجشنبه راه اندازی کرده و با افزایش دادن استقلال آنکارا در حوزه انرژی، گاز رایگان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ۱۴ ماه می در اختیار شهروندان این کشور قرار داد.

رجب طیب اردوغان در “مراسم بهره برداری” از این پروژه در شهر زونگولداغ در ساحل دریای سیاه اعلام کرد، گاز مصرفی مناطق مسکونی ترکیه به مناسبت این رویداد برای یک ماه رایگان شده و هزینه‌ای معادل ۶۲۵ لیر (۳۲.۲ دلار)‌ را برای هر خانوار صرفه جویی می‌کند.

او سپس گفت، گاز مصرفی مربوط به حمام‌ها و آشپزخانه‌های خانه‌های مسکونی نیز یک سال با نرخ توزیع ۲۵ متر مکعب در هر ماه رایگان می‌شود.

به نوشته میدل ایست آی، برآورد می‌شود همزمان با بحران موجود بر سر هزینه‌های معیشتی در ترکیه، این طرح اردوغان، باعث صرفه جویی ۱۲۵ لیر (۶.۴۴ دلار) در هر ماه برای مردم این کشور شده که مجموع رقم سالانه آن به ۱۵۰۰ لیر (۷۷.۲ دلار)‌ می‌رسد.

آنکارا برنامه ریزی کرده، نخستین گاز تولیدی دریای سیاه را قبل از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ۱۴ ماه می به مناطق مسکونی پمپاژ کرده و به این ترتیب باعث افزایش محبوبیت اردوغان شود.

ترکیه در ماه دسامبر برآورد خود درباره ذخایر گاز طبیعی در دریای سیاه را حدود یک سوم افزایش داده و مجموع این ذخایر را ۷۱۰ میلیارد متر مکعب اعلام کرد. ارزش بازار این ذخایر در منطقه یک تریلیون دلار برآورد شده است.

اوگوجان آکینر، رئیس مرکز تحقیقات سیاسی و استراتژی انرژی ترکیه به خبرگزاری آناتولی گفت، تولید ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز در فاز اول این پروژه پنج تا شش درصد از تقاضای سالانه در ترکیه را تامین می‌کند؛ ترکیه هدفگذاری کرده تا به تولید سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب گاز برسد.

از زمان کشف اولین ذخایر گاز طبیعی ترکیه در ۱۷۰ کیلومتری ساحل زونگولداغ در دریای سیاه، بیش از ۸۰۰۰ کارمند در بخش های زمینی پروژه و ۲۰۰۰ تن در بخش های دریایی آن برای دو سال سه شیفت برای استخراج گاز کردند.

در حال حاضر ترکیه تا حد زیادی همچنان در زمینه نفت و گاز به واردات از روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران متکی است. این کشور همچنین گاز طبیعی مایع از قطر،‌ آمریکا، نیجریه و الجزایر وارد می‌کند.

کشته شدن ۶۰ تن در سودان در روز عیدفطر 

«هیثم محمد ابراهیم»، وزیر بهداشت سودان روز جمعه اعلام کرد، در درگیری‌های داخلی در سودان در اولین روز عید فطر، دست کم ۶۰ تن کشته و حدود ۲۰۰ تن زخمی شدند.

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الشرق گفت: «تعداد مجروحان در روز به ۲۰۰ تن می‌رسد که ۷۵ تن آن‌ها در ایالت خارطوم هستند و با وجود اعلام آتش بس ۶۰ تنهم در درگیری‌ها کشته شدند.»

به گفته وزیر بهداشت سودان، این کشور در وضعیت وخیمی قرار دارد، زیرا بسیاری از مراکز درمانی به شدت تحت تأثیر جنگ داخلی قرار گرفته‌اند؛ مثلا ، ۴۳ بیمارستان از ۱۳۰ بیمارستان در خارطوم کامل ویران شده و ذخیره استراتژیک دارو در دارفور جنوبی در آتش سوزی از بین رفته است.

روز پنجشنبه، نیروهای شبه نظامی واکنش سریع (RFS) با میانجیگری مصر، امارات و عربستان سعودی آتش بس با ارتش سودان را برای تعطیلات عید فطر پذیرفتند؛ با این حال، درگیری‌ها بین ارتش و شبه نظامیان در روز جمعه، همزمان با عیدفطر ادامه یافت و طرفین یکدیگر را به حمله به محله‌های مسکونی خارطوم متهم می‌کنند.

اوضاع در سودان به دلیل اختلافات بین فرمانده ارتش، «عبدالفتاح البرهان» ـ که ریاست شورای حاکمیتی را هم بر عهده دارد ـ با رئیس شبه نظامیان واکنش سریع، «محمد حمدان دوگلو»، که معاون شورای حاکمیتی است، تشدید شده است. در ۱۵ آوریل، درگیری‌ها در نزدیکی یک پایگاه نظامی در شهرهای مرواه و خارطوم رخ داد.

به گفته وزارت بهداشت سودان تا کنون بیش از ۶۰۰ تن در نتیجه درگیری‌ها در سودان جان خود را از دست داده‌اند. در همین حال، کمیته پزشکان سودان، شمار قربانیان را بیش از ۲۰۰ تن اعلام کرده است. کمیته پزشکان همچنین آمار زخمی‌ها را بیش از ۱۰۰۰ تن می‌داند. جنگ داخلی در سودان میان فرماندهان نظامی همچنین بیش از ۳۳۰۰ تن آواره برجای گذاشته است.

با وجود اینکه همزمان با عید سعید فطر، در سودان آتش بس اعلام شده بود، گزارش‌های متعددی از ادامه درگیری‌های نظامی در خارطوم پایتخت سودان میان نظامیان ارتش و نیروهای شبه نظامی واکنش سریع وجود دارد. این در حالی است که سازوکار سه جانبه در سودان از اعلام آتش بس در عید استقبال و بر اهمیت دستیابی به آتش بس بلندمدت تاکید کرده بود. به گفته مکانیسم سه جانبه در سودان، آتش بس به غیرنظامیان اجازه می‌دهد تا کمک‌های لازم را دریافت کنند.

مشاور حمیدتی، فرمانده شبه نظامیان واکنش سریع درباره نقض آتش بس در سودان گفته است: «ما به آتش بس متعهد هستیم، اما نیروهای البرهان هستند که به آن پایبند نیستند.» مشاور فرمانده نیروهای واکنش سریع الجزیره همچنین افزود: «ارتش آتش بس اعلام می‌کند و سپس نیروهای خود را از مناطق دیگر فرا می‌خواند.»

این مقام شبه نظامی همچینن گفت: «نیروهای ما امروز به فرماندهی کل حمله نکردند. ما آتش بس را نقض نکردیم و ما بودیم که از ابتدا آن را پیشنهاد دادیم.» همزمان، یک منبع در ارتش سودان به الجزیره گفت که نیروهای واکنش سریع به زندان الهدی در ام درمان یورش بردند و تعدادی از افسران پلیس را زخمی کردند. این در حالی است که نیروهای واکنش سریع به ادعای ارتش سودان واکنش نشان دادند و گفتند: «ادعاهای مطرح در مورد یورش نیروهای ما به زندان و آزادی زندانیان بی اساس است.»