آماده‌باش کامل و غافلگیرانه ناوگان جنگی اقیانوس آرام روسیه/ حملات توپخانه‌ای روسیه به نیروهای اوکراینی در باخموت  – clobfit


آماده‌باش کامل و غافلگیرانه ناوگان جنگی اقیانوس آرام روسیه/ حملات توپخانه‌ای روسیه به نیروهای اوکراینی در باخموت 

بین الملل clobfit: چهارصد و دوازده روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

رئیس جمهور کوبا: آمریکا مسئول کامل جنگ اوکراین است

۱۴۰۲/۰۱/۲۵ – ۱۸:۰۲

رئیس جمهور کوبا در مصاحبه‌ای گفت، آمریکا از بابت بروز بحران در اوکراین کاملا مسئول است.

به گزارش خبرگزاری تاس، میگوئل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا در مصاحبه با برنامه اینترنتی متعلق به یک خبرنگار لبنانی تاکید کرد: “دولت آمریکا دلیل ریشه‌ای بروز جنگ در اوکراین را تحریف کرده و از طریق قدرت رسانه‌ای عظیم خود باعث تحریک توهین به روسیه شده است. من معتقدم این خود آمریکایی‌ها هستند که به روس هراسی دامن زده و روسیه را سپر بلا کرده و به این ترتیب دلایل واقعی این جنگ را مخفی کردند. من قطعا فکر می‌کنم خود دولت آمریکا مقصر ایجاد این جنگ است.”

دیاز کانل در ادامه مصاحبه با مسا ردوندا، خبرنگار لبنانی تاکید کرد: “آنها روسیه را در وضعیتی مغایر با حفظ امنیتش قرار دادند.”

او بیان داشت، به اعتقاد او، واشنگتن عمدا به تحریک جنگ ها می‌پردازد “تا به این ترتیب اقدام به فروش تسلیحات کرده و از این طریق مشکلات داخلی خودش را حل و فصل کند.”

رئیس جمهور کوبا افزود، همه به جز خود آمریکا قربانی جنگ هستند.

میگوئل دیاز کانل از جامعه بین‌المللی خواست از ابتکار عمل‌های کمک کننده به برقراری گفتگو بین طرف‌های جنگ حمایت کند.

به گفته وی، باید همچنین به طرف‌های جنگ تضمین هایی درباره این که هر گونه صلحی، پایدار باشد، داده شود.

چین: به هیچ طرف جنگ اوکراین سلاح نمی‌دهیم

۱۴۰۲/۰۱/۲۵ – ۱۸:۰۱

کین گانگ وزیر امور خارجه چین روز جمعه گفت که این کشور به طرفهای درگیر در جنگ اوکراین سلاح نم‍ی‍ فروشد و بین صادرات نظامی و غیرنظامی خود تمایز قائل خواهد شد.

گانگ در پاسخ به انتشار شایعات مبنی بر اینکه چین در حال بررسی کمک‌های نظامی به روسیه است، گفت که پکن به لحاظ سیاسی از روسیه حمایت می‌کند ولی همچنان بی‌طرفی خود را در این درگیری اعلام می‌کند.

وی گفت: درخصوص صادرات اقلام نظامی، دولت چین همواره جانب احتیاط را نگه داشته و در این زمینه به مسئولیت بین‌المللی خود پایبند است.

وزیر خارجه چین در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود آنالنا بائربوک، تاکید کرد”: کشورش دوباره موضع خود را برای کمک به پیشبرد مذاکرات صلح اوکراین اعلام کرده و از طرف‌های مناقشه درخواست می‌کند برای پایان جنگ راه‌حلی مسالمت آمیز انتخاب کنند.

موافقت آلمان با ارسال جنگنده‌های میگ-۲۹ به اوکراین

۱۴۰۲/۰۱/۲۵ – ۱۸:۰۰

آلمان در راستای حمایت از درخواست جنجالی کی‌یف برای دریافت جنگنده از متحدان غربی‌اش موضع گرفته و اعلام کرد، با درخواست لهستان برای صادر کردن مجدد پنج جنگنده متعلق به دوران شوروی سابق به اوکراین موافقت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد، آلمان “تحویل پنج جنگنده میگ-۲۹ که نشات گرفته از ارتش ملی خلق متعلق به آلمان شرقی سابق هستند”‌ به اوکراین را تصویب کرد.

این جنگنده‌های طراحی شده در زمان شوروی سابق بعد از اتحاد آلمان شرقی و غربی در تملک ارتش آلمان قرار گرفته و بعدا در سال ۲۰۰۳ به لهستان فروخته شدند.

لهستان طبق قرارداد مربوط به خرید این جنگنده های میگ-۲۹، قبل از منتقل کردن آنها به کشوری دیگر که در این مورد، این کشور، اوکراین است، باید از برلین درخواست مجوز کند.

پیستوریوس خاطرنشان کرد: “این تصمیم نشان می‌دهد شما می‌توانید به آلمان تکیه کنید.”

آلمان و لهستان چند ماه پیش بر سر مساله تحویل تانکهای جنگی به اوکراین دچار مناقشه شدند و در آن زمان ورشو به همراه چند متحد غربی دیگر از برلین خواسته بود تانکهای لئوپارد را به اوکراین تحویل دهد.

آلمان با عقب نشینی از مخالفت اولیه اش با تحویل تانک جنگی به اوکراین در ماه ژانویه اعلام کرد با اعزام مجموعا ۱۸ دستگاه از تانکهای لئوپاردش به اوکراین موافقت می‌کند.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان بعد از آنکه آمریکا خبر از ارسال ۳۱ دستگاه از تانکهای آبرامز خود به اوکراین داد، با ارسال تانکهای آلمانی به این کشور موافقت کرد.

محور مناقشه مربوط به دادن تانک به اوکراین بر اعطای تانکهای پیشرفته‌تر غربی به این کشور بود در حالی که جنگنده های اعطایی به اوکراین به پر شدن انبار تسلیحات اوکراین که متعلق به دوران شوروی سابق هستند کمک خواهند کرد.

لهستان اولین کشور عضو ناتو بود که در ماه مارس وعده ارسال جنگنده به اوکراین را داد و در اوایل ماه آوریل فرآیند تحویل این جنگنده ها را کلید زده است.

ورشو اعلام کرده، حاضر به بخشیدن کل جنگنده های میگ-۲۹ خود که حدود ۳۰ فروند برآورد می‌َشود، به اوکراین است هر چند که همه آنها را از آلمان نخریده است.

کشور اسلواکی که در همسایگی لهستان است هم به اوکراین از همین جنگنده‌ها تحویل داده است.

با این حال با وجود درخواست کی‌یف برای دریافت جنگنده های مدرن و پیشرفته‌تر غربی همچون اف-۱۶، هنوز موضوع ارسال چنین جنگنده هایی به اوکراین مطرح نشده است.

کمک جدید اتحادیه اروپا و انگلیس به اوکراین

۱۴۰۲/۰۱/۲۵ – ۱۷:۵۹

شورای اروپا اعلام کرد، بیش از ۱.۱ میلیارد دلار کمک دیگر را به ارتش اوکراین اختصاص داده و انگلیس نیز یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری را برای این کشور در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری یو.پی.آی، بر اساس بیانیه‌ای که شورای اروپا در این خصوص منتشر کرد، این تصمیم به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد مهماتی که برخی کشورهای عضو این اتحادیه به اوکراین دادند را از ذخایر موجود جبران کرده و یا اولویت سفارشهای از پیش موجود مربوط به بازه زمانی ۹ فوریه تا ۳۱ مه را تغییر داده و به این جبران اختصاص دهد.

جوز بورل، نماینده عالی امور خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: “ما به موجب این تصمیم بخش اول توافق تاریخی حاصل شده توسط رهبران اتحادیه اروپا در پشتیبانی از تحویل فوری یک میلیارد یورو مهمات توپخانه به نیروهای مسلح اوکراین را عملیاتی می‌کنیم.”

او ادعا کرد:‌ “بهتر از این نمی‌توان عزم و تصمیم واحد اتحادیه اروپا برای ادامه پشتیبانی از حق مشروع اوکراین در دفاع از خود در برابر روسیه تجاوزگر را به نمایش گذاشت.”

این اعتبارات قرار است به نهاد موسوم به “تسهیلات صلح اروپا” که در سال ۲۰۲۱ برای حمایت نظامی از شرکای اروپا در جهان و هدف ادعایی “تضمین حفظ صلح و امنیت بین‌المللی” ایجاد شد اختصاص یابد.

با در نظر گرفتن کمک های جدیدی که اتحادیه اروپا برای اوکراین اعلام کرد، به این ترتیب مجموع کمک‌های اروپا برای اوکراین در سازوکار تسهیلات صلح اروپا به بیش از پنج میلیارد دلار می‌رسد.

از سوی دیگر جرمی هانت، وزیر خزانه داری دولت انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، بریتانیا قرار است یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری را به اوکراین اختصاص دهد.

با در نظر گرفتن این وام جدید، مجموع پشتیبانی هایی که بریتانیا از اوکراین از زمان شروع جنگ به عمل آورده به بیش از ۸.۱ میلیارد دلار می‌رسد.

جرمی هانت در این بیانیه ادعا کرد: “بودجه حمایتی به ارزش یک میلیارد دلار که ما در سال جاری میلادی به اوکراین متعهد شده‌ایم تضمین خواهد کرد که این کشور از اعتبارات برای حفظ تامین برق، اداره بیمارستانها و باز نگه داشتن مدارس برخوردار باشد. این کمک ها در کنار حمایتهای نظامی بریتانیا به شکست دادن ولادیمیر پوتین کمک خواهد کرد.”

او همچنین گفت: “ما همچنین به تعهداتمان به عنوان ریاست گروه هفت عمل کرده و یک بسته چند میلیارد پوندی حمایتی را برای کاهش فقر و تقویت امنیت انرژی در سراسر کشورهای در حال توسعه ارائه می‌دهیم.”

ماه ژوئن انگلیس قرار است از کنفرانس بازسازی اوکراین با هدف کمک به بازیابی بخش خصوصی اوکراین از آسیب های جنگ با سرمایه گذاری میزبانی کند.

آماده‌باش کامل و غافلگیرانه ناوگان جنگی اقیانوس آرام روسیه

وزیر دفاع روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد که ناوگان اقیانوس آرام روسیه در قالب یک بازرسی غافلگیرانه، پرتاب موشک برای نابودی گروه‌های ضربت و اهداف زمینی در حمله احتمالی را تمرین خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در دیدار با مقامات ارشد این وزارتخانه گفت: در این رویداد ناوگان اقیانوس آرام باید حملات هوایی و موشکی سنگین را دفع کرده و ردیابی و نابودی زیردریایی‌ها و حمله با موشک، توپخانه و اژدر را تمرین کنند.

شویگو افزود: باید راه‌هایی بیابیم تا از استقرار نیروهای دشمن در مناطقی از اقیانوس آرام که از اهمیت عملیاتی بالایی برخوردارند، پیشگیری کنیم، یعنی در بخش جنوبی دریای اختسک. همچنین باید از استقرار دشمنان در جزایر جنوبی کوریل و جزیره ساخالین جلوگیری شود.

در پی انتشار این گزارش‌ها، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این بازرسی غافلگیرانه را روند معمول برای حفظ آمادگی رزمی کافی نیروهای مسلح روسیه دانست.

او همچنین ارتباط این رزمایش‌ها با گسترش احتمالی ناتو و احتمال پیوستن ژاپن به این اتحاد نظامی را رد کرد.

شویگو همچنین گفت که در خلال این تمرین‌ها، ناوگان اقیانوس آرام روسیه در بالاترین سطح از آماده‌باش قرار خواهد داشت.

حملات توپخانه‌ای روسیه به نیروهای اوکراینی در باخموت 

رکن اطلاعاتی ارتش انگلیس جمعه (۱۴ آوریل) در به‌روزرسانی اطلاعاتی خود اعلام کرد نیروهای اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی از برخی مناطق در شهر باخموت در پی آتش توپخانه شدید روسیه در دو روز گذشته شده‌‌اند. 

ارتش انگلیس اعلام کرد: روسیه حمله خود به شهر باخموت در منطقه دونتسک را با بهبود همکاری نیروهای وزارت دفاع روسیه و گروه واگنر، تقویت کرده است. 

این گزارش می افزاید: نیروهای اوکراینی با مشکلات قابل توجه در تامین مجدد مواجه هستند و به طور منظم از مواضعی که مجبور به واگذاری شده‌اند، عقب‌نشینی کرده‌اند. 

به گزارش رویترز، در این به روزرسانی اطلاعاتی آمده است: دفاع اوکراین همچنان مناطق غربی شهر را در اختیار دارد اما هدف آتش توپخانه شدید روسیه در ۴۸ ساعت گذشته بوده است. واحدهای واگنر اکنون بر پیشروی در مرکز باخموت تمرکز کرده‌اند در حالی که پیاده‌نظام چترباز روس در حملات به جناحین شهر به آن‌ها کمک می‌کنند. 

به نوشته رویترز، نبرد باخموت ماه‌هاست ادامه دارد و تصرف آن مهم‌ترین پیروزی روسیه در هشت ماه را رقم خواهد زد. مسکو می‌گوید این پیروزی راه را برای گرفتن مناطق بیشتر در منطقه دونباس در شرق اوکراین که از اهداف اصلی جنگ است، باز می‌کند. 

سه روز پیش «یووگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی واگنر اعلام کرد بیش از ۸۰ درصد شهر راهبردی باخموت اوکراین تحت سیطره این نیروها قرار دارد. خبرنگار شبکه الجزیره نیز خبر داد که درگیری‌های سنگین میان نیروهای روسیه و اوکراینی در مرکز باخموت در جریان است و نیروهای روس در تلاش برای گسترش سیطره خود بر این شهر قرار دارند.

اوکراین از ماه‌ها پیش برای مقاومت و عقب‌راندن نیروهای روس خواستار دریافت تسلیحات سنگین، از جمله تانک‌های پیشرفته تهاجمی و هواپیماهای جنگنده از متحدان غربی خود شده است.

درخواست آلمان از چین برای توقف جنگ در اوکراین

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان که به پکن سفر کرده، از چین خواست تا روسیه را به توقف جنگ در اوکراین ترغیب کند.

به گزارش الجزیره، آنالنا بائربوک که در ادامه سفر مقام های اروپایی به چین برای اعلام مواضع و سیاست های اتحادیه اروپا و گفت و گو با مقام های چینی به پکن سفر کرده است ، با بیان این مطلب افزود: هیچ کشور دیگری به اندازه چین بر روسیه نفوذ ندارد و لذا چین می‌تواند از روسیه بخواهد تا جنگ را در اوکراین متوقف کند.

وی در دیدار با چین گوانگ همتای چینی خود اظهار داشت: این بسیار خوب است که چین تعهد خود را برای یافتن راه‌حل (پایان جنگ در اوکراین) اعلام کرده است اما باید به صراحت اعلام کنم که متعجب هستم که چرا موضع چین تاکنون شامل درخواست از روسیه متجاوز برای توقف جنگ در اوکراین نشده است.

وزیر خارجه آلمان با هدف اعلام مجدد سیاست اتحادیه اروپا در قبال چین و جلوگیری از آسیب دیدن روابط چینی‌ها با بروکسل، راهی پکن شده است.

سفر بائروبوک به چین در حالی انجام می‌شود که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هفته گذشته به همراه اورسولا فون درلاین رئیس آلمانی کمیسیون اروپا به چین سفر کرد و در مصاحبه‌ای با تاکید بر ضرورت کاهش وابستگی اروپا به آمریکا، افزود: بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید در مساله تایوان دنباله‌رو بوده و خود را با ضرب‌آهنگ آمریکا یا واکنش شدید چین وفق دهیم.