رژیم کتوژنیک مثال تفاوت رژیم کتوژنیک و رژیم کم کالری چیست؟ فواید این رژیم برای بدن


رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم کاهش وزن سریع است و بسیاری از افراد از این رژیم کاهش وزن استفاده می کنند. در رژیم کتو ، بدن شما به جای کربوهیدرات از چربی برای متابولیسم استفاده می کند. این بدان معناست که برای چربی سوزی باید در این رژیم چربی مصرف کنید!

رژیم کتوژنیک چیست؟

کتوژنیک ، رژیم کتو ، رژیم غذایی با چربی بالا ؛ این مقدار کمی کربوهیدرات و پروتئین متوسط ​​است که به دلیل کاهش سریع وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در رژیم کتو ، سوزاندن چربی اضافی و تجمع یافته بدن بدون احساس گرسنگی صورت می گیرد.

کتو ممکن است سبک ترین رژیم غذایی نباشد ، اما اگر از رژیم پیروی کنید ، طولی نمی کشد که به هدف خود می رسید و از نتایج آن بسیار راضی هستید.

رژیم کتوژنیک چگونه عمل می کند؟

روش رژیم کتوژنیک به این ترتیب کالری بیشتری از پروتئین و چربی و کربوهیدرات کمتر دریافت می کنید. در رژیم کتو ، شما باید بیشتر کربوهیدرات هایی که به راحتی هضم می شوند ، مانند قند ، نوشابه ، شیرینی و نان سفید را حذف کنید.

سوخت انرژی بدن معمولاً از کربوهیدرات ها (محصولات قندی) به دست می آید. اما با این رژیم غذایی بدن ذخیره چربی و در صورت لزوم پروتئین ها تامین می شود. در حقیقت ، استفاده از بافت چربی به عنوان سوخت به کاهش وزن شما کمک می کند. در رژیم کتو ، رژیم غذایی مبتنی بر کاهش مصرف کربوهیدرات ها (محصولات قندی ، نشاسته ، برنج ، نان و …) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.

در رژیم کتوژنیک ، شما باید کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز مصرف کنید ، در نهایت انرژی شما تمام می شود (قند خون که بدن می تواند به سرعت مصرف کند). معمولاً 3 تا 4 روز طول می کشد. سپس بدن شروع به تجزیه پروتئین ها و چربی ها به انرژی می کند که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شبکه 1 - نمایش رژیم کتوژنیک

تفاوت کتوژنیک در رژیم غذایی کم کالری

طبق یک مطالعه ، افرادی که رژیم کتوژنیک داشتند ، 2.2 برابر کمتر از افرادی که رژیم کم کالری داشتند ، از دست دادند. سطح کلسترول و تری گلیسیرید HDL نیز در افرادی که رژیم کتو دارند بهبود یافت.

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد این رژیم تاثیرات بیشتر و بهتری نسبت به رژیم کم چرب دارد. یکی از دلایل این است که در کتوژنیک ، می توانید به دلیل رژیم های کم چرب وزن بیشتری را کاهش دهید ، حتی اگر احساس گرسنگی نمی کنید.

برخی از فواید این رژیم عبارتند از:
  • به کاهش سریع وزن کمک می کند ؛
  • افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان ؛
  • مقابله با آکنه ؛
  • مبارزه با دیابت ؛
  • درمان صرع ؛
  • رفع اختلالات سیستم عصبی ؛
  • درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

1 z31KKC7rnDxlxiiZQwUgMQ - نمونه رژیم کتوژنیک

چگونه می توان رژیم کتوژنیک گرفت؟

چگونه با کتوژن شروع کنیم؟ در حالی که روشهای مختلفی برای شروع کتو وجود دارد که می توانید امتحان کنید ، بهترین نتایج معمولاً در 5 مرحله زیر به دست می آید:

  • مرحله اول: توقف سریع گلوکز از غذاهای کربوهیدرات دار از جمله غلات ، سبزیجات نشاسته ای ، میوه ها و غیره ؛
  • مرحله دوم: این امر بدن شما را مجبور می کند تا منبع جایگزین سوخت را پیدا کند: چربی (آووکادو ، روغن نارگیل ، ماهی آزاد).
  • فاز جمع: در همین حال ، در صورت عدم وجود گلوکز ، بدن شروع به سوزاندن چربی ها و تولید کتون می کند.
  • مرحله 4: هنگامی که سطح کتون ها در خون به نقطه خاصی می رسد ، شما دچار حالت کتوز می شوید.
  • مرحله 5: این وضعیت سطوح بالای کتون باعث کاهش سریع و پایدار وزن می شود تا زمانی که به وزن بدن سالم و پایدار برسید.

توصیه هایی برای پیروی از رژیم کتوژنیک

شما سالهاست به رژیم غذایی عادت کرده اید. رژیمی که در آن گندم و برنج اکثریت رژیم غذایی شما بودند. حالا داستان فرق می کند. شما باید بیشتر از حد معمول چربی و کربوهیدرات کمتری مصرف کنید. این تغییر برای بسیاری از مردم گیج کننده است. توصیه می کنیم در صورت امکان قبل از شروع رژیم غذایی خود با متخصص مشورت کنید.

آب و نمک را فراموش نکنید!

مطمئن شوید که در ابتدای رژیم کتو یا رژیم کم کربوهیدرات مایعات زیادی بنوشید. به یاد داشته باشید که آب همیشه بهترین انتخاب است. همچنین نمک کافی مصرف کنید. مصرف نمک علائم اولیه رژیم غذایی مانند سردرد و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.

ماده کتوژنیک برای چه کسانی ممنوع است؟

رژیم کتوژنیک برای کسانی که اضافه وزن دارند ، دیابت دارند یا می خواهند متابولیسم خود را بهبود بخشند بسیار مناسب است. اما برای ورزشکاران حرفه ای که می خواهند روی بدن خود عضله بسازند یا می خواهند وزن خود را افزایش دهند ، رژیم غذایی مناسب نیست. این رژیم ، مانند سایر رژیم های غذایی ، تنها در صورتی مثر است که به مدت طولانی به آن پایبند باشید.

نشان دادن رژیم کتوژنیک

شنبه:

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده با روغن نارگیل

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون و یک مشت بادام

شام: استیک مرغ یا گوشت با سبزیجات

یکشنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک مرغ یا گوشت با سبزیجات

شام: چیزبرگر بدون نان با سبزیجات سرخ شده در کره

دوشنبه:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: سالاد میگو با کمی روغن زیتون

شام: گوشت چرخ کرده بر روی پیاز بو داده با سبزیجات تفت داده شده در کره

سهشنبه:

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده با روغن نارگیل

ناهار: مانند شب قبل ، گوشت چرخ کرده با پیاز و سبزیجات سرخ شده در کره سرخ می شود

شام: ماهی قزل آلا سرخ شده در کره با سبزیجات

چهار شنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون و یک مشت بادام

شام: کوفته قلی قلی با سبزیجات

پنج شنبه:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: همان شام روز قبل

شام: گوشت گوسفندی چرب با سبزیجات

جمعه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک گوشتی با سبزیجات

شام: بال مرغ کبابی یا کبابی با سبزیجات

توصیه می شود از سبزیجات مختلف برای کاهش وزن و همچنین برای تسهیل رژیم غذایی خود با پخت غذاهای مختلف با تزئینات جالب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید