اکنون درباره درباره رژیم کتوژنیک درست چه کاری آیا می‌توانید انجام دهید 1402

خرید کتوژنیک پدر این کودک بعدها بنیاد چارلی را تأسیس کرد که اطلاعات و توصیه هایی در خصوص رژیم کتوژنیک برای والدین، رژیم شناسان و سایر متخصصین سلامت فراهم می نمود.از ۱۹۹۴ این رژیم مورد پذیرش عمومی پزشکان قرار دارد و در حدود ۴۰ کشور در سراسر دنیا برای درمان صرع کودکان برنامه رژیم کتوژنیک 28 روزه Pro 1402 استفاده می شود. زمانی که پدر یک کودک دوساله مبتلا به تشنج که کودک او هیچ کدام از درمانهای دارویی یا جراحی پاسخ نداده بود، در یک منبع پزشکی در خصوص این رژیم به اطلاعات پیدا نموده بود و کودک خود را تحت رژیم کتوژنیک قرار داد و نتایج بسیار خوبی گرفت.تشنجهای پسر او قطع شد و او توانست داروهای مورد استفاده را کنار بگذارد.

کاهش وزن در رژیم کتوژنیک

متأسفانه اکثر افراد بدلیل اینکه بدون اینکه زیر نظر متخصص رژیم کتوژنیک باشند اقدام به گرفتن این رژیم میکنند با وجودی که اوایل کاهش وزن خوبی هم دارند بعد از گذشت مدتی دچار استپ وزن می شوند. اکثر کودکانی که به طور مناسبی به رژیم پاسخ دهند حدود ۲ سال روی رژیم باقی می مانند.رژیم نباید به یکباره قطع شود و از این رو اکثر پزشکان به والدین توصیه میکنند که به مرور غذاهای عادی برنامه غذایی کودک افزوده شود تا مشاهده شود آیا حملات تشنجی تحت کنترل هستند یا خیر.

دوره رژیم کتوژنیک چند روزه است

هرکسی که قصد دارد از رژیم کتو برای کنترل صرع استفاده کند، باید از خطرات و مزایای اضافی احتمالی آن آگاه باشد. هرچند رژیم کتوژنیک نسبت به دو روش طبیعی برای کنترل حملات محسوب میشود ولی خود رژیم نیز مستلزم انتخاب های غیر طبیعی غذا و تحت فشار قرار دادن بدن در تامین انرژی مورد نیاز خود از روشهای غیر طبیعی است.دیگر موارد احتیاط مهم پیشگیری از دریافت احتمالی قند توسط کودک از طریق داروهای بدون نسخه، خمیردندانها، دهانشویه ها و محصولات این چنینی است. کودک همچنین باید توانایی خویشتنداری نیز داشته باشد زیرا مصرف کردن فقط چند عدد کلوچه یا هرچیز حاوی قند مثل خمیردندانها یا سایر محصولات مراقبت دهانی اثرات رژیم را از بین برده و احتمالاً منجر به تشنج میشود.دیگر جنبه مهم آماده سازی برای رژیم کتوژنیک، الزام و تعهد اعضای خانواده نیز است.

کمبود مواد مغذی. واقعیت این است که اگر غذاهای متنوعی از سبزیجات، میوه ها و دانه ها مصرف نشود، ممکن است کمبود مواد مغذی، از جمله ویتامینها و املاح مثل سلنیوم، منیزیم، فسفر و ویتامین B و C رخ دهد.-تهوع، استفراغ یا یبوست-بالا بودن غیر طبیعی چربی های خون حتی بعد از قطع رژیم-مصرف بالای چربی اشباع باعث می شود رژیم غذایی کتو با افزایش کلسترول بد یا LDL باعث افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی شود.-سنگهای کلیوی وصفراوی؛ از والدین خواسته می شود تا ادرار کودک را از نظر وجود خون علاوه بر اجسام کتونی بررسی نمایند زیرا خون در ادرار اغلب نشانی اولیه تشکیل سنگ است.- عفونت های مکرر به خاطر ضعف سیستم ایمنی-التهاب پانکراس-دهیدراتاسیون یا کم آبی بدن-کاهش چگالی استخوان-مشکلات کبدی.

زیرا ورزش های هوازی باعث سوختن کالری می شوند و برای کاهش وزن بسیار مناسب هستند. کینوا برای چه کسانی مناسب است ؟ عسل-شکر قهوه ای-آبمیوه ها و نوشیدنی های انرژی زا-تمامی غلات، از جمله جو دو سر، گندم و جو و دانه خوراکی کینوا و… الکل: به علت داشتن کربوهیدرات، بسیاری از نوشیدنی های الکلی می توانند از رژیم کتوز خارج شوند. مردم معمولا کتوز رو با کتو اسیدوز اشتباه میگیرن، در واقع چیزی که خطرناکه کتو اسیدوز هست که به علت دیابت کنترل نشده رخ میده. اجسامی کتونی سه ترکیب حاصل از متابولیسم چربی ها هستند که به طور عادی در ادرار دفع می شوند.سطح بالای غیرطبیعی اجسام کتونی به نام کتوز خوانده می شود و این شرایط هدف رژیم کتوژنیک محسوب می شود.

خرید کتاب رژیم کتوژنیک

در واقع برای حصول نتیجه بایستی چند هفته و حتی چند ماه در این فاز که اصطلاحاً فاز کتوز گفته می شود، ماند. در اینجا یک برنامه ورزشی ۵ هفته ای وجود دارد که باعث کاهش وزن شما می شود، به شما کمک می کند توده عضلانی بسازید و بدن خود را قوی کنید. کنگره به HHS گفت در سال 2006 یک شبکه داده بهداشتی راه اندازی کند. Epilepsy Res. 2006 Feb;68(2):145-80. The Ketogenic Diet: A Treatment for Children and Others with Epilepsy. یکی از رژیم های مهم چربی سوزی و تناسب اندام رژیم کتوژنیک Ketogenic یا به اختصار کتو Keto است.

کسانی که رژیم کتوژنیک را در پیش میگیرند ممکن است برخی از مواد مغذی مهم مانند الکترولیتهایی چون سدیم و پتاسیم را از دست بدهند. سبزیجات نشاستهای و ریشه سبزیجات: استفاده از برخی صیفیجات همانند سیبزمینی شیرین، سیبزمینی معمولی، لبو، هویج و غیره توصیه نمی شود. حبوبات یا لوبیا: نخود فرنگی، لوبیا، عدس و نخود و غیره. رژیم کتوژنیک یا کتو ، یک رژیم تخصصی با چربی زیاد، پروتئین متوسط و کربوهیدرات خیلی کم است که جهت درمان نوجوانان و برخی بزرگسالان مبتلا به صرع و برخی بیماریهای دیگر بکار می رود و بتازگی در درمان چاقی و کاهش وزن سریع و یا خروج از استپ وزن مورد توجه قرار گرفته است.عنوان کتوژنیک به خاطر افزایش تولید اجسامی کتونی در پی این رژیم است.

با توجه به اینکه

امروزه در فضای مجازی هر کسی در خصوص رژیم کتوژنیک خود را صاحب نظر می داند، من یک مقاله نوشتم که بطور خلاصه شرح می دهم که تفاوت یک رژیم کتوژنیک تخصصی با رژیم های کتوژنیکی که بطور معمول همه جا میبینید چیست. توجه بفرمایید که این فقط یک نمونه رژیم کتوژنیک است اما نمونه رژیم کتوژنیک بنده یعنی رژیم کتوژنیک تخصصی دکتر روشن ضمیر نیست، کاری که بنده در رژیم آنلاین کتوژنیک انجام میدهم با ارائه فقط یک لیست غذایی متفاوت است. اما برای همه افراد بایستی بطور شخصی میزان کالری و سایر درشت مغذیها محاسبه شود لذا این نمونه رژیم کتوژنیک ممکن است برای همه مناسب نباشد.  Post has  been g en᠎erat​ed wi​th the help of GSA Conte nt᠎ G en erat or Demov er si᠎on .

اگر بعد از محدود کردن کربوهیدراتها و افزایش مصرف چربی، متوجه مشکلات گوارشی شُدید، این نشانهای است که رژیم کتوژنیک برای شما در طولانیمدت مناسب نیست. لازم است کربوهیدرات به ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز محدود شود. دانههای کامل، لوبیاها، حبوبات و میوههایی مانند موز و پرتقال غنی از ویتامینهای B و C هستند؛ اما دارای کربوهیدرات زیادی میباشند. رژیم کتو اغلب فاقد ویتامینهای محلول در آب است. این نسبت اغلب ۶۰٪ چربی، ۳۵٪ پروتئین و ۵٪ کربوهیدرات است. کلسترول و تری گلیسیریدها اغلب به طور ملایم افزایش مییابند و اگر سطح آنها نگران کننده باشد، میتوان با افزایش چربیهای غیر اشباع پلی، افزودن روغنهای فیش یا کاهش نسبت رژیم غذایی، این مشکلات را رفع کرد.

رژیم کتوژنیک برای مبتدی ها

سایر مزایا :بیش ترین فایده این رژیم غذایی کاهش عوامل خطر برای بیماری های قلبی، مانند کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می باشد . این شامل مواردی مانند رشد سلول و عملکرد قلب ، ریه ها و اعضای دیگر شما می شود. محدود کردن بیش از حد مواد غذایی ممکن است بر رشد و سلامت کلی آن ها تأثیر بگذارد. علائم عملکرد ضعیف کیسه صفرا ممکن است تا زمانی که مصرف چربی خود را افزایش ندادهاید و کربوهیدراتها را محدود نکردهاید، مشخص نشود.

رژیم کتوژنیک (Ke oge ic Die ) یک رژیم خاص است که مصرف کربوهیدرات در آن بسیار محدود شده، لذا برای آشنایی با این سبک غذایی نمونهای ۱۰ روزه از رژیم کتوژنیک در اینجا آورده شده است. در سال ۱۹۲۱ پزشکی در مرکز پزشکی مایو به نام دکتر وایلدر رژیمی برای بیماران صرعی ایجاد نمود که تغییرات بیوشیمیایی در حالت گرسنگی و روزه داری را شبیه سازی نمود؛ شامل کتوز، اسیدوز و کمآبی.رژیم در هر روز ۱۰ تا ۱۵ گرم کربوهیدرات، یک گرم پروتئین به ازای هر کیلو گرم وزن بدن و مابقی انرژی را از محل چربی تامین می کرد.

او میگوید “باید واقعاً بر ماههای اول که بدنم به حالت چربی سوزی رفت تمرکز میکردم، چون علائمی شبیه به آنفلوانزا را تجربه کردم. اگر رژیم کتو برایتان مناسب نباشد، علائمی مانند یبوست، تهوع، استفراغ و یا اسهال را تجربه خواهید کرد که به صورت کلی مشاهده این علائم در طول دوره رژیم به آنفولانزای کتوژنیک معروف است. بیماری پارکینسون: رژیم غذایی کتوژنیک به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک می کند. رژیم کتوژنیک در درمان تشنجها و برخی از علائم دیگر اینگونه بیماریها سودمند است و از موارد مطلقاً ضروری تجویز آن است.

نحوه ی گرفتن رژیم کتوژنیک

همانطور که در ابتدای مطلب درباره رژیم کتوژنیک و کاهش وزن توضیح دادیم، رژیم غذایی کتوژنیک یکی از موثرترین روشها برای کاهش وزن و نیز کاهش خطر ابتلا به بیماریها است. جای نگرانی نیست. در نمونه رژیم کتوژنیک و رژیم های مشابه میتوانید از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به پخت ندارند. من برای نمونه شرح حال یکی از افرادی که مصداق بارز این داستان بوده را در مقاله دیگری شرح دادهام، که پیشنهاد میکنم این مقاله را نیز ببینید، احتمالاً برای شما نیز جالب باشد.

کتاب رژیم کتوژنیک Pdf

حتی توجه کنید که رژیم کتوژنیک در مدت کوتاه توصیه نمیشود چرا که چند روز اول (حدود یک هفته اول) فقط زمانی است که بدن در حال تطابق با رژیم و رفتن در فاز مصرف چربی است. اما چرا این ترکیب میتواند التهاب در گلو را کاهش دهد؟ در این صورت افزایش وزن، نفخ، التهاب و سایر اختلالات گوارشی، اولین نشانههایی است که شما با آن مواجه میشوید. محقققان امیدوارند بتوانند دارویی تولید کنند که اثری مشابه رژیم کتوژنیک بدون عوارض جانبی داشته باشد.دیگر حوزه تحقیقات اخیر استفاده از رژیم کتوژنیک در درمان اختلالات دیگر است.

تا نمونه غذاها را ببینید و پیش زمینهای داشته باشند که قرار است در رژیمشان چه مواد غذایی باشد و چگونه است تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. محققان با بررسی این پروندهها دریافتند افرادی که درصد کمی از کالری روزانه خود را از دانهها، میوهها و سبزیجات نشاستهای دریافت میکردند، بیشتر در معرض افزایش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قرار داشتند. دنبال کنندگان یک رژیم غذایی کتوژنیکی ممکن است از مصرف میوهها و سبزیجات غنی از ویتامینها خودداری کنند و تلاش کنند تا شمارش کربوهیدرات خود را در محدوده کتوژنیک حفظ کنند.

چگونه رژیم کتوژنیک را شروع کنیم

رژیم های کتو واقعی دارای کربوهیدرات بسیار کم، چربی بالا و پروتئین متوسط هستند. در تحقیق عجیب و غریب رژیم کتوژنیک برای معامله با کودکان، فینال چاره محسوب نمیشد ولی در تحقیق جدید، کودکان مبتلا بیشتر اوقات اجتناب کرده اند پیش چندین داروی ضد صرع را بلعیدن کردهاند را انتخاب کنید و انتخاب کنید پاسخی بدست آمده نکردهاند را انتخاب کنید و انتخاب کنید تشنجشان اجتناب کرده اند نوع مقاومبهدرمان تلقی شدهاست. کتون مولوکی حاوی چربی است که در زمان نبود قند در بدن تولید میشود تا به عنوان سوخت برای تامین انرژی استفاده شود.شاید به نظرتان عجیب بیاید که یک رژیم غذایی با چربی بالا (منظور، چربیهای سالم مثل روغن نارگیل، روغن زیتون و… است) چطور میتواند به کاهش وزن کمک کند؛ در حالی که بارها و بارها شنیدهایم، برای لاغر شدن، نباید چربی مصرف کنیم؟

نمونه رژیم کتوژنیک برای لاغری

در این روش کربوهیدرات حذف میشود و به همین دلیل میزان گلوکز که قند

اصلی مورد نیاز برای مغز است کاهش مییابد. تست قند خون متوقف میشود. برنامه مراجعات بعدی تنظیم میشود و کودک ترخیص می گردد.برخی برنامه های بیمارستانی الزامی برای روزهداری در ابتدای برنامه ندارند. این رژیم مدلی از رژیم کتوژنیک است که در بیمارستانی در کره برای کودکان شرقی ایجاد شده است که رژیم غذایی آن به طور عادی چربی کمتری از رژیم غذایی غربی دارد. وزن ممکن است به طور طبیعی پس از خروج از رژیم کتو چند کیلوگرم (1-3 کیلوگرم) افزایش یابد و این به دلیل افزایش مقدار آب در بدن پس از افزایش میزان کربوهیدرات های مصرفی است.

در ایران بتازگی، استفاده از واژه کتوژنی دست مایه ای برای کسب درآمد و سوءاستفاده عده ای افراد شیاد بخصوص در باشگاهها و فضای مجازی با تبلیغ برای رژیم کتوژنیک جهت لاغری و درمان چاقی و کاهش وزن سریع و یا خروج از استپ وزن و چربی سوزی سریع شده است.اما این رژیم در واقع این یک رژیم غذایی پزشکی و درمانی است که در شرایط خاص قابل تجویز است. رژیم غذایی با چربی زیاد می تواند برای کبدی مضر باشد.-مشکلات کلیوی-بینظمیهای قاعدگی-گرفتگی عضلات-بوی بد دهان- نوسانات خلقی-از دست دادن انرژی-علائم مشابه آنفولانزا-کمبود پتاسیم ومنیزیوم (هیپوکالمی و هیپومنیزمی)-افزایش اسید های چرب-نقرس-گزارش یک مورد فردی که پنیر، گوشت و تخم مرغ می خورد، ومبتلا به رتینوپاتی کمبود تیامین وجود دارد.-گزارش مرگ ناشی از آریتمی مرتبط با هیپوکالمی شده است.بنابراین تجویز رژیم کتوژنیک جهت لاغری سریع یا بیرون آمدن از استپ وزن و درمان چاقی بهتر است توسط متخصص تغذیه که کاملاً علم آن را دارد تجویز شود.