کشورهایی که بیشترین جمعیت مسلمان را دارند – clobfit


به گزارش «clobfit» به نقل از روزیاتو، اساساً توسعه اسلام در آسیای مرکزی از قرن اول هجری شکل گرفت و در قرن سوم اسلام به عنوان دین اصلی در این منطقه استقرار یافت و این منطقه به کلی تبدیل به کانون‌های اصلی فرهنگ و تمدن اسلامی گردید. بخارای سامانیان و امپراتوری سلجوقیان به یکی از مراکز عمده فرهنگ جهانی در عصر خود تبدیل گردید و سیر دریا (سیحون) حدفاصل میان تمدن و توحش محسوب می‌گردید. در بین سال‌های ۶۳۲ تا ۸۷۰ میلادی اسلام تبدیل به اعتقاد ملت‌های غیر عرب از سواحل غربی مدیترانه تا آسیای مرکزی گردید از این زمان به بعد اسلام دین غالب  آسیای مرکزی شد و از این پس مکتب جامع اسلام نقش مهم و قابل توجهی در تاریخ منطقه ایفاء نموده و موجب تحولات زیربنایی در حیات جوامع منطقه گردیده است.

اسلام به ملت های این منطقه هویت نوینی بخشید تمدن اسلامی نوید بخش دگرگونی های بنیادین در ریشه های حیات اجتماعی و روابط میان این جوامع با جوامع خارج گردید. اسلام باعث شد تا منطقه تبدیل به مرکز درخشش اندیشمندان و علمای بزرگی شود و از این بابت مورد توجه مناطق دوردست دیگر قرار گیرد. اسلام و تعالیم آن چنان با حیات فردی و اجتماعی منطقه عجین شده بود که اشغال منطقه توسط تزارها و چالش هایی که آنان برای مردم این سرزمین بوجود آوردند، نتوانست تغییرات قابل توجهی بوجود آورد.

در ادامه، ۱۰ کشور با بیشترین جمعیت مسلمان در جهان را بررسی خواهیم کرد:

سودان

جمعیت مسلمان: ۳۹.۶ میلیون نفر

درصد: ۹۷%

سودان کشوری در شمال شرقی آفریقا با خط ساحلی بزرگ به طول ۹۰۰ کیلومتر است. نزدیک به ۴۰ میلیون مسلمان در آن زندگی می کنند که ۹۷ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند. سودان در فهرست کشورهای دارای بیشترین جمعیت مسلمان در جهان در رتبه دهم قرار دارد.

الجزایر

جمعیت مسلمان: ۴۱.۲ میلیون نفر

درصد: ۹۹%

اسلام دین رسمی الجزایر است. بیش از ۴۱ میلیون مسلمان در این کشور زندگی می کنند. الجزایر به خاطر مهمان نوازی و صحرایی که ۹۰ درصد از کشور را در بر می گیرد، شناخته شده است.

ترکیه

جمعیت مسلمان: ۷۹.۹ میلیون نفر

درصد: ۹۹.۲%

ترکیه دارای تاریخ غنی اسلامی است و به خاطر مساجد و معماری عثمانی خود مشهور است.این کشور خانه نزدیک به ۸۰ میلیون مسلمان است که ۹۹.۲ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهد.

 ایران

جمعیت مسلمان: ۸۲.۵ میلیون نفر

درصد: ۹۹.۴%

ایران از جمله کشورهایی است که نه تنها جمعیت مسلمان زیادی دارد، بلکه یکی از بالاترین درصد جمعیت مسلمان در جهان را نیز دارد. حدود ۸۲.۵ میلیون ایرانی پیرو اسلام هستند که ۹۹.۴ درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند. اکثریت این مسلمانان شیعه هستند.

 مصر

جمعیت مسلمان: ۸۷.۵ میلیون نفر

درصد: ۹۲.۴%

اسلام دین غالب در مصر است و بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن خود را مسلمان می دانند. مصر یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی جهان است.

نیجریه

جمعیت مسلمان: ۹۹ میلیون نفر

درصد: ۴۹.۶%

نیجریه، واقع در غرب آفریقا، کشوری است که نزدیک به نیمی از جمعیت آن مسلمان هستند و در شمال این کشور زندگی می کنند، نیمی دیگر از جمعیت این کشور، مسیحی بوده و در جنوب آن ساکن هستند.

 بنگلادش

جمعیت مسلمان: ۱۵۳.۷ میلیون نفر

درصد: ۹۰.۴%

بنگلادش در فهرست کشورهای دارای بیشترین جمعیت مسلمان در جهان چهارمین کشور است. مسلمانان اکثریت مذهبی غالب در این کشور هستند که ۹۰.۴ درصد از کل جمعیت آن را تشکیل می دهند.

 هند

جمعیت مسلمان: ۱۹۵ میلیون

درصد: ۱۴.۲%

هند، کشوری است که اکثریت مردم در آن هندو هستند، با این حال سومین جمعیت مسلمان جهان را دارد. پیش‌بینی می‌شود که هند تا سال ۲۰۵۰، بیشترین تعداد مسلمانان را در میان کشورهای جهان داشته باشد و از پاکستان و اندونزی پیشی بگیرد.

 پاکستان

جمعیت مسلمان: ۲۰۰.۴ میلیون نفر

درصد: ۹۶.۵%

پاکستان پنجمین کشور پرجمعیت جهان است و دومین کشوری است که بیشترین جمعیت مسلمان را دارد.

اندونزی

جمعیت مسلمان: ۲۲۹ میلیون نفر

درصد: ۸۷.۲%

اندونزی با ۲۲۹ میلیون پیرو اسلام که ۸۷.۲ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهد، بزرگترین کشور مسلمان جهان از نظر جمعیت است.