رژیم کتوژنیک پلاس دکتر روشن ضمیر – خیلی ساده حتی کودکان شما هم می توانند این کار را انجام دهند

چه غذاهایی برای رژیم کتوژنیک مناسب نیست؟ آنچه میتوانید از رژیم کتوژنیک انتظار داشته باشید، تقریبا بدون استثنا، خوردن غذاهایی است که از آن لذت میبرید، بدون هیچگونه گرسنگی یا کالریشماری. شما می توانید در وعده های اصلی از غذاهایی همچون ماهی، گوشت گاو، گوسفند، مرغ، تخم مرغ و … ۱۵۰ گرم سینه مرغ کبابی میل کنید. گوشت، مرغ، تخم مرغ و ماهی و … ماهی های آزاد، شاه ماهی، قزل آلا و سالمون. از آنجایی که بیس رژیم کتوژنیک، بر دریافت چربی استوار می باشد به همین دلیل افرادی که با بیماری های کیسه صفرا و یا پانکراس درگیر هستند به هیچ وجه مجاز به دریافت این رژیم نمی باشند. در اصل کتو یک رژیم کاهش وزن با کربوهیدرات کم و چربی بالا است.

طریقه رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

رژیم کتوژنیک 7 روزه با این حال گرفتن رژیم برای برخی افراد مضر است. همانطور که گفته شده رژیم کتوژنیک رژیمی پرطرفدار برای سریع لاغر شدن است ولی رژیم های غذایی باید در کنار کاهش وزن بر سلامت کلی بدن نیز تأثیر مثبت بگذارند ولی این روش چون مصرف کربوهیدرات را کاهش و چربی را افزایش میدهد باعث میشود بر سلامت کلی فرد اثر منفی بگذارد؛ بنابراین رژیم کتوژنیک برای همه افراد مناسب نیست. روغن MCT به تأمین انرژی و افزایش سطح کتونها کمک میکند. برخی از چربیهای غیراشباع سالم در رژیم کتو مجاز هستند، مانند آجیل (بادام، گردو)، دانهها، آووکادو، توفو و روغن زیتون. اما برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، یک نگرانی بزرگ وجود دارد که شما چربی زیادی در کتو مصرف می کنید و این چربی ممکن است اشباع شده باشد که در هنگام خوردن بیش از حد ناسالم است. همانطور که اشاره کردیم در رژیم کتو باید درصد چربی غذای شما بیشتر باشد.

نمونه رژیم تثبیت کتوژنیک

عجیب به نظر میرسد که رژیمی که نیاز به چربی بیشتر دارد، بتواند کلسترول «خوب» را افزایش و کلسترول «بد» را کاهش دهد، اما رژیم های کتوژنیک دقیقاً با این موضوع مرتبط هستند. اگر دیابت نوع 2 به علت افزایش وزن ایجاد شده باشد این رژیم که باعث کاهش وزن می شود به کنترل دیابت کمک بسیاری میکند. البته این مشکل در مورد هر نوع رژیم غذایی وجود دارد ، اما به نظر می رسد در کتوز بسیار شایع تر باشد. در این مقاله ما در مورد یکی از راه حل های این معضل بزرگ بحث خواهیم کرد و شما را با راه حل های پشت سر گذاشتن این مشکل آشنا خواهیم کرد. شما می توانید برای افزایش منیزیم و حل این مشکل در غذای خود نمک بریزید و مایعات به اندازه کافی مصرف کنید. در این مدل از رژیم، فرد اجازه دارد به صورت دوره ی کوتاه بین رژیم خود کربوهیدرات مصرف کند، مثلاً ۵ روز در مصرف کربوهیدرات محدودیت دارد و در مقابل آن دو روز می تواند مصرف این مواد را افزایش دهد. ᠎This da​ta has be᠎en do​ne by G SA C᠎ontent G᠎enerat᠎or  DEMO.

در صورت ابتلا به بیماری کلیوی، کبدی یا قلبی، رژیم غذایی ممکن است مضر باشد. درست است که گفته شده این رژیم باعث بهبود دیابت نوع ۲ می شود اما همچنان خطر ابتلاء به هایپوگلیسمی (کاهش میزان قند خون) به خصوص برای افرادی که انسولین میزنند وجود دارد. در این حالت اگر میزان کربوهیدرات ها و مواد قندی افزایش پیدا کند، میتوانید با سرعت بیشتری به وضعیت کتوزیس برگردید. شما بعد از مدتی که میزان کربوهیدرات مصرفی خود را افزایش دادید، به طور قطع این تغییر را احساس خواهید کرد که انرژی شما در حال افزایش است. دقت داشته باشید که میزان کالری دریافتی باید با توجه به سطح فعالیت های تنظیم گردد. کودکانی که فعالیت زیادی دارند یا آنهایی که دچار اسپاستیسیته و گرفتگی ماهیچهای هستند، به انرژی بیشتری نیاز دارند و کودکانی که تحرک کافی ندارند، نیازشان به کالری، کمتر است. که در طی این جلوگیری مقدار زیادی از آب بدن از بین میرود، در نتیجه بدن اکثر و مواقع با مشکلات کم آبی مواجه میشود.

ما برای شما یک رژیم لاغری کتوژنتیک ۱۰۰ درصد شخصی سازی شده برای شما تنظیم می کنیم تا بهترین نتیجه را بگیرید. در واقع، مصرف روغن نارگیل یکی از بهترین راهها برای افزایش مشتریان شما. می‌توانند به شما اطلاع می‌دهند همه چیز درباره رژیم های کتوژنیک 1402 سطح کتون است. برای اینکه یک برنامه رژیمی مناسب با شرایط خود و ویژگی های فردی داشته باشید، با متخصصان تغذیه ما تماس بگیرید تا بهترین برنامه را در اختیار شما قرار دهند. باید در جواب بگوییم که این رژیم غذایی رژیم برای کسانی که دارای اضافه وزن هستند، مبتلایان به دیابت یا کسانی که به دنبال بهبود سوخت و ساز بدن خود هستند، مناسب و عالی است.

رژیم غذای کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

باید بگوییم که این نمونه، همانطور که عنوان شده صرفاً جهت آشنایی شما با این رژیم آورده شده است، از این رو پیروی از آن توصیه نمی شود زیرا رژیم غذایی هر کسی بایستی با توجه به شرایط هر فرد طراحی و تجویز شود. اگر شما پروتئین حیوانی مصرف میکنید، پس به شما توصیه میکنیم که به پروتئین های گیاهی سری بزنید وآنها را در فهرست مواد غذایی خود قرار دهید. این روش تقریبا به خود فرد بستگی دارد، به عنوان مثال در این روش فرد میتواند از ناشتا به مدت دوازده ساعت چیزی نخورد و اگر فرد احساس کرد که میتواند بیشتر هم تحمل کند و غذا نخورد این مدت را بیشتر میکند و به شانزده یا هجده ساعت ناشتا بودن ارتقا میدهد.

رژیم نگهدارنده کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

وقتی انسان در حال غذا خوردن است، سطح انسولین افزایش میابد و این غذا به طور طبیعی فقط به عنوان انرژی ذخیره میشود، اما وقتی انسان غذا نمیخورد سطح انسولین در بدن به طور چشم گیری کاهش میابد که این کاهش باعث میشود که هم چربی سوزی زود تر انجام شود و هم چربی های ذخیره شده بیشتر برای سوختن قابل دسترس باشند. این هنوز یک اقلیت در میان دولتهای ملی است، اما تعداد آنها در حال افزایش است. این پیشنهاد نشان دهنده شناخت گسترده متعاقب مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک و وضعیتی است که به عنوان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شناخته میشود. به طور معمول در یک رژیم غذایی معمولی با کربوهیدرات بالا، بدن از گلوکز به عنوان شکل اصلی انرژی استفاده می کند. رژیم کتوژنیک برای همه مناسب می باشد؟ به همین دلیل رژیم کتوژنیک برای همه مناسب نیست.

همه میوهها و سبزیجات سرشار از کربوهیدرات هستند، اما میتوانید میوههای خاصی (معمولا توتها) را به مقدار کم، مصرف کنید. از دیگر مواد غذایی محدود میتوان به حبوبات، سبزیجات نشاستهای مثل سیب زمینی، سسها و غذاهای فرآوری شده، چربیهای غیر سالم و الکل اشاره کرد. از دیگر فواید کتو میتوان به پیشگیری از سرطان، پارکینسون، آسیبهای مغزی، مشکلات قلبی و درمان آکنه اشاره کرد. این اسیدهای چرب در کاهش التهاب، کاهش خطر بیماری قلبی و جلوگیری از زوال ذهنی بسیار مؤثر هستند. روغن نارگیل یکی از غنیترین منابع طبیعی چربیهای MCT است که حدود ۱۷ درصد از اسیدهای چرب موجود در آن از MCT تشکیل شدهاند. خوردن روغن نارگیل به شما برای رسیدن به سطح مناسب از کتوز کمک میکند. وقتی حالت کتوز برای بدن رخ دهد بدن برای سوزاندن چربی ها بسیار کارآمدی بیشتری پیدا می کند.

الکل و رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

اساس این روش میل کردن چربی به منظور اینکه بدن فرد چربی بسوزاند، است. هر ساله تعدادی از متخصصان تغذیه و رژیم در دنیا، روش ها و رژیم های لاغری را مورد ارزیابی قرار می دهند و به آن ها امتیاز می دهند. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا و هدفمند عمدتا توسط ورزشکاران و بدنسازان مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که در بالا هم اشاره شد رژیم کتوژنیک چرخهای و هدفمند دو نوع حرفهای و پیشرفته این رژیم بهشمار میروند که معمولاً بدنسازان و ورزشکاران از آن استفاده میکنند. کلیهها به متابولیسم پروتئین کمک میکنند و رژیم کتو ممکن است آنها را بیش از حد تحت فشار قرار دهد. سپس پروتئین آن را بر اساس نیازهای روزانه جهت رشد مناسب بیمار و حفظ سلامت بدن محاسبه میکنند که حدوداً ۱ گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن بدن است. بنابراین فردی که می خواهد رژیم کتوژنیک را در برنامه خود قرار دهد در درجه اول باید از وضعیت سلامت بدن خود کاملا با خبر باشد و سپس بر اساس هدفی که دارد، این رژیم غذایی را انتخاب و اجرا نماید.

در واقع برای رسیدن به کاهش وزن در رژیم فستینگ باید برای خود محدودیت غذایی ایجاد کنید. همچنین این رژیم غذایی هم مانند تمام رژیمهای غذایی دیگر تنها زمانی موثر خواهد بود که به مدت طولانی به آن پایبند باشید. در واقع کمبود کالری دریک بازه زمانی طولانی یک امر نگران کننده برای بدن انسان است. حالا وقت آن رسیده است تا دست به یک اقدام جدی بزنید. البته از آنجا که چربی نسبت به پروتئین و کربوهیدرات، کالری بیشتری دارد پس قبل از آنکه از رژیم کتو دست بکشید حتما حجم کالری مصرفیتان را بررسی کنید. ما اینگونه پاسخ میدهیم: در این رژیم وضعیت خاصی در بدن شما راه اندازی میشود که باعث میشود کالری مورد نیاز خود را از چربی های بدنتان به دست بیاورید. رژیم کتوژنیک یک رژیم لاغری سریع است که بواسطه اجرا آن، بدن به جای قند، مواد کتونی را تولید و مورد استفاده قرار میدهد.

در کل پایبندی به این رژیم در دراز مدت مشکل است و از طرف دیگر تحقیقات کاملی در خصوص اثرات بلند مدت (بالای ۲ سال) آن انجام نشده توصیه می شود این رژیم به صورت اصولی و تخصصی و تحت نظر برای مدتی تا رسیدن به وزن مناسب اجرا شود و سپس رژیم تثبیت گرفته و در نهایت سبک زندگی فرد جهت ماندگاری کاهش وزن اصلاح گردد. رژیم کتوژنیک را در واقع میشود به این صورت بیان کرد که یک رژیم غذایی با چربی بالا و در عین حال کربوهیدرات کم است. پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای کاهش وزن طولانی مدت کمی موثرتر از رژیم کم چربی است.

پیروی از رژیم کتوژنیک می تواند مقدار قابل توجهی سطح هموگلوبین A1C را کاهش میدهد، که معیاری برای مدیریت طولانی مدت قندخون است. از آنجا که رژیم کتو بسیار محدودکننده است ، متخصصان تغذیه بر این باورند که این رژیم یک برنامه مناسب غذایی برای پیروی طولانی مدت نیست. انتخاب این رژیم علاوه بر ویژگی ها و شرایط بدنی هر فرد، کاملا سلیقه ای است. اگر از افرادی که رژیم کتوژنیک را رعایت می کنند، آزمایش خون بگیریم کمبود هموگلوبین خون کاملا مشهود می باشد. کتو می تواند باعث کاهش A1C شود – یک آزمون کلیدی برای دیابت که میانگین کنترل قند خون افراد را طی دو تا سه ماه نشان می دهد – چیزی که ممکن است به کاهش مصرف دارو کمک کند. این بدان معناست که احتمال ابتلا به فشار خون بالا، سخت شدن شریان ها، نارسایی و سایر بیماری های قلبی کمتر است. این بدان معناست که بدن شما به انسولین کمتری نیاز دارد و کمتر آن را میسازد.

این بدان معناست که تجربه شما با کتو منحصر به فرد خواهد بود. کتوز شدن بدن به چه معناست؟ کتواسیدوز خطرناک است، اما کتوز در رژیم غذایی کتوژنیک معمولا برای افراد سالم خوب است. با این حال، کتواسیدوز یک وضعیت تهدید کنندهٔ زندگی است و هر فردی که علائم آن را دارد باید به بخش مراقبتهای اورژانس پزشکی هر چه سریع تر مراجعه کند. فصل ۱۷ (مجموعه ای از بیماریها) بخش جدیدی را در مورد بیماری کبد معرفی کرد. همان منطقی را که در مورد سبزیجات انجام دادیم برای محدود کردن مصرف کربوهیدرات خود در مورد میوهها نیز به کار ببرید. اما امروزه افرادی نیز هستند که این رژیم تغذیه ای را در برنامه خود قرار داده اند. در نوع استاندارد غالب برنامه رژیم را چربی ها تشکیل داده اند یعنی ۷۵٪ از کل رژیم. رژیم کتوژنیک یا به اختصار رژیم کتو، یک رژیم مبتنی بر مصرف کربوهیدرات کم و چربی زیاد است.

رژیم کتوژنیک برای چاق شدن دکتر روشن ضمیر

اما علاوه بر آن با تاثیر بر روی توانایی بدن برای مقابله با بیماری ها، باعث خواهد شد که بدن انسان مقاوم تر شود و بیشتر با بیماری مقابله کند. رژیم کتوژنیک ممکن است به شما در کاهش وزن بیشتر در 3 تا 6 ماه اول، نسبت به سایر رژیم ها، کمک کند. در هر رژیمی ممکن است حجم ماهیچهای از بین برود، اما مصرف زیاد پروتئین و سطح کتون بالا موجب از بین رفتن حداقلی حجم ماهیچهای نسبت به دیگر رژیمها میشود. این ممکن است به این دلیل باشد که برای تبدیل چربی به انرژی کالری بیشتری نسبت به تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی لازم است. این دستور مصرف با چربی بالا، پروتئین متوسط و کربوهیدرات کم است. یکی از این قبیل مشکلات که تاثیر بسیار زیادی بر روی روند و نحوه ی زندگی ما گذاشته است، چاقی است.

رژیم کتوژنیک 216 دکتر روشن ضمیر

این رژیم در سال های اخیر بعد از مدت ها در اروپا و آمریکا مورد استقبال زیادی قرار گرفته و به تازگی به مزایا و فواید بیشمار آن پی بردند در این رژیم غذایی، میزان استفاده چربی های سالم زیاد و میزان مصرف کربوهیدرات هم بسیار کمتر است. آمینواسید کتوژنیک (انگلیسی: Ketogenic amino acid) آمینواسیدی است که میتواند مستقیماً به استیل-کوآ تجزیه شود که پیشمادهٔ اجسام کتونی و میلین است، بهویژه در ابتدای کودکی، هنگامی که مغز در حال رشد، به میزان بالایی میلین نیاز دارد. عملکرد رژیم کتوژنیک در بدن به این صورت است که بدن انرژی مورد نیاز خود برای فعالیت را به جای اینکه از گلوکز دریافت کند از اجسام کتونی می گیرد. برای تامین انرژی مورد نیاز مغز هم چربی ها در کبد به اجسامی کتونی تبدیل می شوند. یعنی در زمان اجرای رژیم دوره ای ۵۰٪ مواد مصرفی مربوط به کربوهیدرات می شود و نصف باقی مانده را چربی و پروتئین تشکیل نی دهد.

رژیم کتوژنیک فرشته دکتر روشن ضمیر

یعنی یک فرد ۷۰ کیلوگرمی نباید به اندازه فردی که ۸۰ کیلوگرم وزن دارد از این مواد غذایی استفاده کند! در رژیم غذایی کتو با کم کردن اندازه مصرف کربوهیدرات ها میتوانید شش کیلوگرم در ماه وزن کم کنید. یک رژیم کتوژنیک ممکن است برای حداقل ۲ تا ۳ هفته تا ۶ تا ۱۲ ماه دنبال شود. بهطور شایع پس از ۲ سال، یا ۶ ماه بعد از قطع کاملِ تشنجها، میتوان اندکاندک ظرف دو تا سه ماه رژیم را قطع کرد. بعد از چند هفته بدن با این رژیم سازگار میشود و به محض اینکه بدن شما با رژیم کتوژنیک سازگاری پیدا کرد، سطح گلوکز در کبد و ماهیچه ها کم میشود، آب کمتری در ماهیچه ها حمل میشود و در نتیجه توان و تحمل ماهیچه های شما افزایش پیدا میکند. رژیم کتوژنیکِ درمانیِ کلاسیک در دههٔ ۱۹۲۰ میلادی گسترش یافت و یک دهه بعد نیز همچنان رایج بود، ولی با ساخت داروهای ضد صرع، کمکمرو به فراموشی رفت.