انتقاد نماینده چابهار از قول رئیسی برای ساخت بیمارستان در اندونزی/گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره تورم احساس شده توسط مردم و تورم اعلام شده توسط دولت/تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به طالبان – clobfit



«clobfit» هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

انتقاد نماینده نیشابور از هجمه‌ها علیه مجلس
ماینده مردم نیشابور در مجلس از هجمه‌ها علیه مجلس درخصوص لایحه حجاب و عفاف انتقاد کرد و گفت: این لایحه از سوی دولت به مجلس آمده است. احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی واکنش‌های اخیر نسبت به لایحه حجاب و عفاف گفت: در بحث لایحه حجاب و عفاف طی یکی دو روز اخیر شاهد این بودیم که برخی افراد و شخصیت‌ها از برخی تریبون‌ها متاسفانه مجلس را مخاطب و مورد انتقاد قرار داده بودند که به‌نظر می‌رسد که در حالت خوش‌بینانه ناشی از ناآگاهی است که اطلاع ندارند. اساسا لوایح را مجلس تنظیم نمی‌کند و این دولت است که لایحه را به مجلس ارسال می‌کند و یا اینکه در حالت بدبینانه اغراض سیاسی برخی افراد ریشه این اظهارنظر‌ها است. ادامه داد:، اما خب این احتمال هم وجود دارد که این مساله را می‌دانند، اما به خاطر اغراض سیاسی آدرس اشتباه می‌دهند و مجلسی را که به تازگی رهبر انقلاب مورد لطف قرار دادند و از عنوان «مجلس انقلابی» برای آن استفاده کردند، مورد انتقاد و هجمه غیرمنصفانه قرار می‌دهند؛ حالا اینکه چه اهدافی پشت آن است، بماند. عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی تصریح کرد: درخواست من از کسانی که در این فضا‌ها بحث و نقدی دارند، این است که جانب انصاف را نسبت به مجلس رعایت کنند و توجه داشته باشند که به هر حال لایحه را دولت ارسال کرده و مجلس در تنظیم و تدوین آن نقشی نداشته است.

نماینده مجلس: مرغ ۶۰ هزار تومانی به ۱۰۰ هزار تومان رسیده
نماینده مردم رشت گفت: هیچ کس به فکر بازار و افزایش قیمت مرغ نیست؛ مجلس جلسه غیرعلنی تشکیل دهد تا مسئولان مربوطه توضیح دهند. جبار کوچکی نژاد در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۷ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی از افزایش قیمت کالا‌های اساسی انتقاد کرد و گفت: هیچکس به فکر بازار نیست و مرغ ۶۰ هزار تومانی به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت، وزرای اقتصادی یعنی وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صمت ندارد و اقدامی صورت نمی‌گیرد، مردم نگران هستند و انتظار دارند که مجلس ورود کند؛ جلسه غیرعلنی تشکیل شود تا مسئولان مربوطه در این خصوص توضیح دهند.

تجمع علیه آرش میراسماعیلی مقابل فدراسیون جودو
تعدادی افراد با حضور در مقابل فدراسیون جودو و دادن شعار خواستار استعفای آرش میراسماعیلی شدند. نشست خبری آرش میراسماعیلی در محل فدراسیون جودو در حال برگزاری است. میراسماعیلی در این نشست پیرامون تعلیق فدراسیون و حواشی قضایی که ایجاد شده است، صحبت کرد. در حالی که این نشست در حال برگزاری بود تعدادی از افراد مقابل فدراسیون تجمع کردند و علیه او شعار دادند. این افراد خواستار استعفای میراسماعیلی از ریاست فدراسیون شدند. گفته می‌شود این نفرات در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان هستند. صدای بلند این افراد در جلسه نشست خبری به گوش می‌رسید و این نشست را تحت الشعاع قرار داد.

خسروپناه: در کشور ما حکمرانی مردم سالاری دینی مبتنی بر الگوی ولایی است
جلسه کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری، با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی و سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور با موضوع بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی در محل دبیرخانه خبرگان رهبری در قم برگزار شد. در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به الگو‌های حکمرانی اسلامی بیان کرد: حکمرانی در جوامع مختلف دچار دگرگونی شده، اما در کشور ما حکمرانی مردم سالاری دینی مبتنی بر الگوی ولایی است. وی با بیان اینکه باید از الگوی مردمی حکمرانی حمایت شود، ادامه داد: مردم ما دین باور هستند، نقش مردم در حکومت اسلامی پررنگ است، حکمرانی دینی برگرفته از نظر علما، مراجع، روحانیون و بزرگان است بنابراین ما حکمرانی ولایی داریم و باید برای همه بخش‌ها حکمرانی دینی کنیم.

علیرضا بیگی، نماینده خبرساز ماجرای شاسی بلندها: میکروفن من بسته شده؛ اجازه نطق به من داده نمی‌شود 
نماینده خبرساز ماجرای شاسی بلندها، به گفته خودش اجازه نطق ندارد احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور گفت: میکروفن من بسته شده و اجازه نطق به من داده نمی‌شود. در این شرایط انتظار داریم که مجلس و هیات رئیسه در دفاع از حقوق نماینده ملت ایران ورود پیدا کند. او افزود: اگر ملاحظاتی دارند نشان می‌دهد که آن‌ها نمی‌توانند در جایگاه هیات رئیسه قرار بگیرند. هیچ قانونی به هیچ کس این اجازه را نداده که میکروفون نماینده مجلس بسته شود و از نطق او ممانعت شود. علیرضابیگی گفت: بر اساس ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس وقتی موضوعاتی علیه هر فردی در مجلس بیان می‌شود آن فرد اجازه دارد که در دفاع از خود صحبت کند، اما این اجازه به من داده نمی‌شود. او ادامه داد: تاکنون دو بار درخواست تذکر ماده ۷۵ داشتم، اما با آن مخالفت شد و این موضوع نشان می‌دهد که یک قدرت واحده‌ای بنا دارد مانع ایفای نقش نمایندگی ملت ایران در مجلس شورای اسلامی شود.

دبیر ستاد امر به معروف تغییر کرد
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور طی حکمی از سوی حجت الاسلام کاظم صدیقی رئیس این ستاد منصوب شد. مراسم معرفی حجت الاسلام محمدحسین طاهری آکردی به عنوان دبیر جدید ستاد امر به معروف و تجلیل از تلاش‌های سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر سابق این ستاد امروز، یکشنبه هفتم خرداد با حضور حجت الاسلام صدیقی و مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد. حجت الاسلام طاهری آکردی، متولد سال ۱۳۵۴ در قم است. وی در سال ۱۳۶۸ وارد حوزه علمیه قم شد. وی در کنار دروس حوزوی به دروس دانشگاهی نیز پرداخت و در سال ۱۳۹۰ موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته ادیان و عرفان شد و اکنون به عنوان عضو هیئت علمی و دانشیار گروه ادیان موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) فعالیت می‌کند.

احتمال افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها
تسنیم نوشت: افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه ماهانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در دستور کار دولت قرار گرفته است. اجرای فراگیر کالابرگ الکترونیک در روز‌های آینده برای سه دهک اول درآمدی آغاز خواهد شد. همچنین افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه در صورت استفاده از آن برای خرید ۹ قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ الکترونیک کلید خورده است. بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، امکان استفاده از یارانه ماه بعد برای خرید کالا‌های مشمول طرح کالابرگ الکترونیک در هر ماه فراهم شده است.

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به طالبان
رمانده نیروی زمینی ارتش در جریان بازدید از مرز شرقی کشور گفت: ما حسن همجواری به جا می‌آوریم، ولی اگر جایی احساس شود طرف مقابل نمی‌خواهد به مقررات تن بدهد با برخورد دیگری مواجه می‌شود. امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در جریان بازدید از مرز‌های شرقی کشورمان طیسخانی اظهار داشت: مرز‌های مشترک با کشور افغانستان به طور کامل در کنترل نیروی زمینی ارتش هستند و در کنار ما برادران مرزبانی قرار دارند و امنیت به طور کامل برقرار است. وی ادامه داد: بار‌ها اشاره شد حضور ما در مرز به معنای اینکه خطری ما را تهدید می‌کند نیست بلکه به جهت اشراف اطلاعاتی و امنیت است که در مرز‌ها برقرار است. فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: در بحث برخورد با نوع تردد ممکن است گاهی اختلافی بین دو مرزبان پیش افتد که موضوع مهمی نیست و کاملاً در کنترل بوده است. وی افزود: همرزمان ما در مرزبانی و نیروی زمینی کاملاً در منطقه مسلط هستند و تا هر جا که کشور مقابل مرز مشترک با ما دارد و مقررات بین‌المللی را احترام بگذارد احترام متقابل می‌بیند و حسن همجواری به جا می‌آوریم، ولی اگر جایی احساس شود طرف مقابل نمی‌خواهد به مقررات تن بدهد با برخورد دیگری مواجه می‌شود.

مسعود پزشکیان: قرار بود در سال ۱۴۰۴ در منطقه اول باشیم
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: امروز ما باید پایبند به آنچه که در قانون اساسی، سیاست‌های کلی، قانون برنامه و چشم انداز وجود دارد باشیم و آن‌ها را اجرا کنیم. قرار بود در سال ۱۴۰۴ در منطقه اول باشیم. قرار بود مسکن مردم را درست کنیم و مسئولان قانون برنامه و بودجه را ۲۵ درصد هم اجرا نکرده اند و قرار است قانونی دیگری بنویسیم، اما اگر قرار است قانون را اجرا نکنیم چرا باید قانون بنویسیم؟ پزشکیان افزود: در دیداری که با بازنشستگان داشتم اعتراض داشتند که چرا حقوقشان با توجه به تورم افزوده نمی‌شود؟ آن‌ها اعتراض داشتند که حقوقشان با توجه به تورم افزایش نداشته و زندگی‌شان با حقوقشان نمی‌چرخد که به عنوان نماینده جوابی برای آن‌ها نداشتم. وی ضمن اشاره به اینکه بسیاری از قوانینی که مربوط به حقوق ملت است اجرا نمی‌کنیم، گفت: از بند ۱۹ تا بند ۴۲ قانون اساسی مربوط به حقوق ملت است که آیا آن را اجرا می‌کنیم؟ مسکن مردم، حق دفاع، زندان قوه قضائیه را راحت می‌توانیم بگیریم و اجازه ندهیم که در جایی بررسی و رسیدگی شود. ما باید به قانون پایبند باشیم و هیچ فریضه‌ای به اندازه پایبندی به قانون مهم نیست. باید حقوق ملت و انصاف را در اجرای قانون مراعات کنیم.

گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره تورم احساس شده توسط مردم و تورم اعلام شده توسط دولت
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با بررسی دلایل تفاوت درک مردم از تورم در جامعه و نرخ تورم رسمی کشور، عنوان کرده است که براساس افکارسنجی انجام شده در مرکز پژوهش‌های مجلس در مردادماه ۱۴۰۱ میانه نرخ تورم احساس شده توسط مردم ۸۶ درصد بوده است. این درحالی است که بانک مرکزی و مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این ماه را به‌ترتیب ۴۶ و ۵۱ درصد اعلام نموده‌اند.

انتقاد نماینده چابهار از قول رئیسی برای ساخت بیمارستان در اندونزی
نماینده مردم چابهار در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: گردش مالی ۵۰ هزار میلیاردی فیلترشکن‌ها یک فاجعه و دهن کجی به مردم است، نمی‌شود شما به عنوان رئیس جمهور و من به عنوان نماینده به دنبال تیک آبی اینستاگرام باشیم و ملت را از کسب و کار مجازی خود محروم کنیم. معین الدین سعیدی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۷ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: در شرایطی که ۴ شهرستان قصرقند، کنارک، دشتیاری و زرآباد فاقد حتی یک تخت بیمارستانی هستند، رئیس جمهور در اندونزی قول ساخت ۱۲ بیمارستان را می‌دهد! بنابراین باید گفت که آقای رئیسی، به کجا چنین شتابان؟ اول درد‌های بی پایان مردم سیستان و بلوچستان را ببینید و بعد به فکر مردم اندونزی باشید.

پیشنهاد زلنسکی برای اعمال تحریم‌های ۵٠ ساله علیه ایران
ر‌اساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که روز شنبه به مجلس عالی اوکراین ارائه شد، ولادیمیر زلنسکی پیشنهاد اعمال تحریم‌های ۵۰ ساله علیه جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد. به گزارش اسپوتنیک، در الحاقیه پیش‌نویس این قطعنامه در سایت پارلمان اوکراین آمده است: «تحریم‌های ویژه اقتصادی و سایر محدودکننده‌های اقتصادی بخشی علیه جمهوری اسلامی ایران برای مدت ۵۰ سال اعمال شود. پیشنهاد می‌شود عملیات تجاری با ایران به‌طور کامل ممنوع شود، ترانزیت منابع، پرواز‌ها و حمل و نقل در خاک اوکراین متوقف شود و از خروج سرمایه توسط ساکنان ایرانی به خارج از اوکراین جلوگیری شود. همچنین پیشنهاد می‌شود هرگونه سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی و انتقال فناوری‌ها، هرگونه فعالیت در کلیه زمینه‌ها دارای حقوق معنوی در اوکراین توسط ساکنان برای ایران ممنوع شود. کابینه وزیران، سرویس اطلاعات خارجی، سرویس امنیتی و بانک ملی اوکراین مسئول اجرای این سند هستند. وزارت امور خارجه اوکراین پس از تصویب این سند توسط مجلس عالی، باید مقامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده را در مورد اعمال تحریم‌ها مطلع کند.»