کتوز – بازیابی سلامت در سراسر جهان

کتوز یک حالت متابولیک است که در آن بدن کتون هایی تولید می کند، که برخی از اندام ها از آن به عنوان سوخت استفاده می کنند تا گلیکوژن برای اندام های وابسته ذخیره شود. هنگام جستجوی اطلاعات در مورد کتوز، مهم است که آن را با کتواسیدوز اشتباه نگیرید – یک وضعیت بسیار ناسالم. متأسفانه، برای منابع اطلاعاتی بسیار رایج است که این دو را با هم ترکیب کنند و بنابراین کتوز را بد می نامند.

از آنجایی که گلوکز به طور کلی به عنوان منبع سوخت اولیه بدن پذیرفته می شود، قرار دادن بدن در حالتی که سوزاندن هر چیزی غیر از گلوکز برای سوخت متعاقباً به عنوان نوعی گرسنگی در نظر گرفته می شود. با این حال، بدن انسان مکانیسم کاملاً مشخصی برای سوزاندن چربی به معنای واقعی کلمه برای سوخت دارد (من فکر می‌کنم مهم است که بدانیم برخی از بافت‌های بدن انسان هنوز ترجیح می‌دهند از چربی برای سوخت استفاده کنند، حتی در حضور گلوکز. از قضا، قلب یکی از آنهاست، اگرچه هدف از رژیم کم چرب نجات قلب شماست). وقتی بدن از چربی برای انرژی استفاده می کند، در حالت کتوز قرار می گیرد.

هنگامی که مصرف گلوکز (یعنی کربوهیدرات ها) را متوقف می کنید، بدن شما فرآیند کتوز را آغاز می کند. در کتوز، کبد شروع به باز کردن سلول های چربی می کند تا بدن شما بتواند از اسیدهای چرب برای سوخت استفاده کند. همچنین اجسام کتونی تولید می کند که بدن از آن برای سوخت – به ویژه مغز – نیز استفاده می کند. فواید کتوز بسیار زیاد است – کاهش فشار خون، کاهش کلسترول، کاهش تری گلیسیرید، بهبود حساسیت به انسولین و کاهش وزن بدون توجه به تعداد کالری. سایر فواید گزارش شده رایج هستند – کمبود گرسنگی، کمبود هوس، بهبود خلق و خو، کاهش اضطراب و تمرکز ذهنی بیشتر. تغییرات در رژیم کتوژنیک برای کنترل شرایط مختلف از جمله آکنه، سوزش سر دل و رفلاکس اسید، مشکلات تیروئید، صرع و دیابت نوع 2 استفاده می شود.

عوارض جانبی منفی رژیم کتوژنیک شامل سبکی سر، سردرد، بی حالی، ضعف، احساس سرما، اسهال و حالت تهوع است. این عوارض موقتی هستند و زمانی که بدن به طور کامل از سوزاندن گلوکز به چربی سوزی (در هفته اول) تغییر مسیر داد، از بین خواهند رفت. آنها تقریباً در سراسر جهان به عنوان علائم ترک قند شناخته می شوند.

بدن در تنظیم اجسام کتون بسیار خوب است، بنابراین شما باید خوب باشید مگر اینکه مشکل اساسی وجود داشته باشد (الکلی ها و دیابتی های نوع 1 اغلب با تنظیم کتون مشکل دارند). با این حال، در کسانی که مشکل اساسی دارند، ممکن است به کتواسیدوز مبتلا شوند. در اصل، بدن آنها تنظیم کتون های خون را متوقف می کند و شروع به ساختن می کند. هر چه بیشتر جمع شوند، اسیدیته خون را در بدن شما تغییر می دهند و این بسیار خطرناک است. از عوارض کتواسیدوز می توان به بوی بد دهان، تشنگی شدید، تکرر ادرار، خستگی مداوم، خشکی پوست، درد شکم، مشکل در تنفس و آشفتگی ذهنی اشاره کرد.

اگر می خواهید بدون کمتر خوردن وزن کم کنید، خلق و خوی و قدرت ذهنی خود را بهبود ببخشید یا حتی برخی از مشکلات رایج سلامتی مانند آکنه یا سوزش سر دل را حل کنید، رژیم کتوژنیک (که به عنوان رژیم غذایی هموستاتیک نیز شناخته می شود) ممکن است تنها ابزار مورد نیاز شما باشد. فقط به علائم کتواسیدوز توجه کنید، و پس از پشت سر گذاشتن علائم ناراحت کننده ترک، اصلاً نباید مشکلی داشته باشید.