چگونه به بهبود تمرکز حافظه دست یابیم

تمرکز به ظرفیت توجه در هنگام یادگیری چیزی اشاره دارد. مفهوم تمرکز حاکی از آن است که فردی که چیزی یاد می گیرد باید محیط اطراف و همه عناصری را که می توانند در فرآیند یادگیری دخالت کنند کنار بگذارد. حافظه یک فرآیند ذهنی است که مبتنی بر تمرکز است. اگر غلظت افزایش یابد، حافظه نیز افزایش می یابد. برای دستیابی به بهبود تمرکز حافظه، افراد باید تمرینات ذهنی انجام دهند.

از آنجایی که عضلات برای رشد نیاز به تلاش و تمرین فیزیکی دارند، مغز نیز به تمرینات ذهنی نیاز دارد. با فعال نگه داشتن مغز می توان به بهبود تمرکز حافظه دست یافت.

به منظور بهبود حافظه، افراد باید به دنبال روش هایی برای یادگیری آسان تر باشند. افزایش توجه به مهمترین مفاهیم به افراد کمک می کند تا تمرکز حافظه را بهبود بخشند. عاملی که برای تمرکز حائز اهمیت است زمان واکنش است. این را می توان با انجام تمرینات ذهنی یا با انجام بازی های خاصی که نیاز به استفاده از فرآیندهای ذهنی دارد، بهبود بخشید. تمرکز با حافظه کوتاه رابطه تنگاتنگی دارد. حافظه کوتاه مدت را می توان با استفاده از تکنیک های خاص یا با مصرف مکمل هایی که بر اساس گیاهان دارویی خاص ساخته شده اند، بهبود بخشید.

بهبود تمرکز حافظه به سبک زندگی بستگی دارد. اگر افراد سبک زندگی فعالی داشته باشند و تمرینات فیزیکی و ذهنی انجام دهند، می توانند زمان واکنش، حافظه و خلق و خو را بهبود بخشند. تغییرات خلق و خوی ممکن است منجر به استرس و افسردگی شود که شایع ترین علل از دست دادن حافظه است.

همانطور که برخی مطالعات نشان داده است، زنان مسن‌تری که سبک زندگی فعالی داشتند یا فعالیت‌های بدنی انجام می‌دادند، اختلالات حافظه کمتر جدی را تجربه می‌کردند. توانایی زبانی یکی از عواملی است که عدم وجود یا وجود از دست دادن حافظه را تعیین می کند.

افراد همچنین در صورت پیروی از یک رژیم غذایی سالم که سرشار از فیبر، اسیدهای چرب تک غیراشباع و آنتی اکسیدان است، می توانند به بهبود تمرکز حافظه دست یابند. رژیم غذایی مبتنی بر این مواد مغذی می تواند هم در درمان و هم در پیشگیری از اختلالات حافظه کمک کند.

علاوه بر این، افرادی که می خواهند تمرکز حافظه را بهبود بخشند باید از مکمل های غذایی حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان مانند ویتامین C و E، ال-کارنیتین، فسفاتیدیل سرین، ویتامین های B6 و B12 استفاده کنند. اعتقاد بر این است که نیکوتینیک اسید موجود در چندین مکمل حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را بهبود می بخشد. ملاتونین و تستوسترون دو ماده دیگری هستند که ممکن است منجر به بهبود تمرکز حافظه شوند. مکمل هایی که بر پایه گیاهان دارویی ساخته شده اند نیز موثر بوده اند.