پرخوری عصبی چیست؟


پرخوری عصبی یک اختلال خوردن ذهنی است که شامل دوره های پرخوری (خوردن غذای زیاد در یک وعده غذایی) می شود. طی این بحث

فرد کنترل غذا را احساس نمی کند و به دنبال راهی برای حذف غذای خورده شده است. چگونه:
استفراغ

پست

استفاده بیش از حد از ملین ها و مدرها

ورزش اجباری

در این نوع پرخوری ، که از اواخر دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود ، فرد معمولاً خود را مخفی می کند و سعی می کند بعد از پرخوری خود را روشن کند.

او آن را دارد وقتی بیش از حد غذا می خورید ، احساس انزجار و شرم می کنید و پس از پاکسازی ، احساس راحتی می کنید. افراد مبتلا به بولیمیا معمولاً اضافه وزن دارند

و ارتفاع در محدوده نرمال است. اما ممکن است از افزایش وزن بترسند و بخواهند وزن کم کنند و از بدن خود بسیار ناراضی باشند.

از جانب

علل پرخوری و عوامل خطر:

علت دقیق بولیمیا هنوز مشخص نیست. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که این به دلیل ترکیبی از ویژگی های شخصیتی خاص ، احساسات و الگوهای فکری و همچنین عوامل بیولوژیکی و محیطی است.

محققان معتقدند این اختلال خوردن ممکن است با نارضایتی از بدن و نگرانی های جدی در مورد اندازه و شکل بدن آغاز شود. یک فرد معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارد و از اضافه وزن می ترسد.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

زن بودن
افسردگی و اختلالات اضطرابی
اختلالات سوء مصرف مواد
حوادث آسیب زا
فشار رژیم های مکرر

علائم بولیمیا:

علائم مختلف پرخوری در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.
علائم جسمی پرخوری عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مشکلات دندانی
گلو درد
گره های متورم روی گردن و صورت
سوزش سردل
اختلالات گوارشی
نفخ
قاعدگی نامنظم
ضعف
خستگی
چشم های قرمز
پینه روی مچ یا پشت دست به دلیل استفراغ عمدی و مکرر
سرگیجه یا غش کردن
احساس سرما مداوم
مشکلات خواب
پوست خشک و ناخن های خشک و شکننده

علائم رفتاری پرخوری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خوردن غیرقابل کنترل و به دنبال آن تمیز کردن
احتکار یا سرقت غذا
فقط یک غذای خاص بخورید
جویدن بیش از حد لازم است
برای کاهش وزن بعد از غذا از مسهل یا دیورتیک استفاده کنید
بیش از حد ورزش کنید

اگر شما یا هر یک از اعضای خانواده خود بیش از حد بر وزن و اندازه خود تمرکز کرده اید یا به غذا علاقه زیادی دارید ، حتماً با پزشک و متخصص تغذیه خود تماس بگیرید. زیرا هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرید ، شانس موفقیت بالاتری خواهید داشت.

عوارض بولیمیا:

یکی از دلایل مهم درمان سریع پرخوری عصبی ، اجتناب از مشکلات جدی است که می تواند در طولانی مدت ایجاد کند. این عوارض جانبی عبارتند از:
فرسایش مینای دندان در اثر تماس مکرر با اسید معده به دلیل استفراغ عمدی مکرر
حفره های دندانی
حساسیت دندان ها به غذاهای گرم یا سرد
تورم و درد غدد بزاقی (ناشی از استفراغ مکرر)
زخم ها
پارگی معده یا مری
نقض عادات مدفوع
کم آبی بدن
ضربان قلب نامنظم
حمله قلبی (در موارد شدید)
میل جنسی پایین
خطر خودکشی یا آسیب به خود
سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

پرخوری و داروهای خانگی برای درمان پرخوری عصبی:

پزشک نیازهای جسمی و روحی فرد را در نظر می گیرد. درمان ممکن است شامل مشاوره و دارو باشد.

درمان های پزشکی

داروها:

داروی ضد افسردگی فلوکستین (Prozac) برای درمان پرخوری عصبی توسط FDA تأیید شده است. گاهی پزشکان داروهای ضد افسردگی یا انواع دیگر را تجویز می کنند

داروها نیز توصیه می شود. بستری شدن اغلب اتفاق نمی افتد. اما در موارد شدید ، پرخوری ممکن است برای مدت کوتاهی رخ دهد

بیمارستان باید درمان شود. بیشتر اختلالات خوردن شامل درمان سرپایی است.

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT): در این نوع درمان ، فرد عادت غذایی معمول را می آموزد و بر مواردی تمرکز می کند که منجر به پرخوری یا شفاف سازی می شود. به این ترتیب ، افکار غیر منطقی و رفتارهای ناسالم در هنگام پرخوری عصبی زیر سال می رود.

خانواده درمانی (FBT):
این دارو اغلب در کودکان و نوجوانان مبتلا به پرخوری عصبی استفاده می شود و به خانواده ها کمک می کند تا با بیماری ها و مشکلاتی که منجر به بولیمیا می شود کنار بیایند.

روان درمانی بین فردی (IPT):
این روش بر مشکلات روابط با سایر افراد در زندگی تمرکز می کند. زیرا روان درمانی بین فردی معتقد است که نحوه برقراری ارتباط با دیگران می تواند بر وضعیت عاطفی و سلامت روانی شما تأثیر بگذارد.

درمان تغذیه ای

هدف از تغذیه درمانی یادگیری عادات غذایی مناسب است. یک متخصص تغذیه به شما کمک می کند تا سیگنال های گرسنگی و سیری بدن را تشخیص دهید. آنها همچنین به شما کمک می کنند وزن خود را حفظ کرده و رویکرد سالم تری نسبت به غذا پیدا کنید.

هنگام پرخوری مراقب خود باشید

علاوه بر پیروی از برنامه درمانی خود ، می توانید اقدامات لازم را برای مراقبت از خود انجام دهید:
غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا مواد مغذی مورد نیاز را دریافت کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا مکمل ها برای شما مناسب هستند یا خیر. و در مورد بهترین نوع و زمان ورزش برای سلامتی مشاوره بگیرید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید. حمایت از دوستان و خانواده می تواند به شما در غلبه بر عادات ناسالم و احساس بهتر کمک کند.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و کاهش وزن Armoni

دیدگاهتان را بنویسید