مقررات قانونی گره واردات خودرو را کور کرد – تجارت نیوز


به گزارش تجارت نیوز، قانون گره واردات خودرو را کور کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، واردات خودرو که از اواسط خرداد ماه به صورت رسمی آزاد شد و از سوی مجلس به دولت و وزارت امنیت دستور داده شد تا آیین نامه آن را بنویسند، همچنان پابرجاست. اگرچه وزارت ایمنی پس از دو ماه تاخیر آیین نامه حمل و نقل را اعلام کرد و طبق اعلام مسئولان، شرکت های متقاضی حمل و نقل تا پایان شهریور ماه مشخص می شوند، اما بلافاصله پس از آن در هفته مهرماه جاری است. هنوز از ادامه عملیات کشتیرانی خبری نیست و به همین دلیل پیش بینی ورود خودروهای وارداتی تا آذرماه در هاله ای از ابهام است.

در این زمان علیرضا مناقبی، رئیس شورای واردات با بیان اینکه از مهرماه امکان واردات خودرو وجود دارد، گفت: طبق روال ثبت سفارش و پرداخت، در صورتی که همه چیز طبق پیش بینی ها مرتب باشد، باید ورود خودروهای آبان و آذر به بازار را ببینید.

اختازآنلاین در گفتگو با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درباره موضوع حمل و نقل و ثبت شرکت های وارداتی صحبت کرد.

مهدی دادفر ابتدا به اظهارنظر شورای واردات در مورد واردات خودرو پاسخ داد و گفت: شورای واردات این بار چه زمانی درباره واردات خودرو صحبت کرد؟ آیا این انجمن خودرویی به جزیره آورده است تا در مورد خودروهای وارداتی صحبت کنیم؟ مجمع واردات ربطی به واردات خودرو ندارد و ایده این مجمع به دلیل عدم تعامل بین وزارت حراست و انجمن واردکنندگان خودرو، واردات خودرو است. این انجمن برای مسائل خاصی مانند حمل و نقل در نظر گرفته شده است زیرا دولت می تواند بهترین حرف خود را از طریق این انجمن دریافت کند.

بر اساس دستورالعمل اعلام شده از سوی وزارت امنیت هیچ خودرویی وارد جزیره نخواهد شد

مهدی دادفر همچنین گفت: علاوه بر همه اینها باید گفت که با این بخشنامه هیچ خودرویی وارد کشور نمی شود. این توصیه به قدری پیچیده است که شرکت های وارداتی خصوصی نمی توانند آن را به راحتی حل کنند و تا زمانی که مسائلی مانند سود بازرگانی و قیمت واردات که از موضوعات اصلی شرکت های وارداتی است، نتوان برای پیوستن این شرکت ها به موضوع واردات خودرو در نظر گرفت.

دبیر گروه حمل و نقل ادامه داد و درباره مشکلات دستورالعمل ابلاغی وزیر صمت به سرویس خودرو اختازآنلاین گفت: تا زمانی که مسائل مهم مربوط به واردات خودرو حل نشود، هرچند شرکت های وارداتی مجاز به فروش خودروهای وارداتی نیستند. و محصولات و نرخ ها را برگردانید، آنها از فروش خودروها به قیمت خرده فروشی می دانند که چرا انتظار دارید این شرکت ها برای خودروهای وارداتی ثبت نام کنند؟

مهدی دادفر در خصوص علت طولانی شدن اخطار شرکت های متقاضی واردات خودرو، گفت: وزارت حراست باید با وجود این مشکلات و مشکلات در بخشنامه واردات خودرو، فرصتی را برای شرکت ها فراهم کند تا در زمینه واردات خودرو فعالیت کنند. نمی توانم از شما برای واردات خودرو از یک شرکت خصوصی تشکر کنم. به گفته وی، دستور وزارت ارشاد برای واردات خودرو راهی برای فرار از مسئولیتی است که شورای اسلامی به وزارت امور شخصی داده است و همین امر موجب سردرگمی های بسیاری در این دستورالعمل شده است. ابهامات نقش مهمی در واردات خودرو دارد و بلاتکلیفی برای شرکت های واردکننده مانع ورود خودرو به کشور می شود.

دبیر انجمن فروشندگان خودرو درباره واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی نیز گفت: یکی از شبهات این است که قوانین واردات خودرو برای خودروسازان نوشته شده است و برعکس چرا خودروسازان بعدا خودرو را وارد نکردند. . این بار؟ دستورالعمل واردات خودرو برای خودروسازان به خوبی نوشته شده است و اینکه چرا خودروسازان از این قابلیت استفاده نمی کنند مشخص نیست.

مهدی دادفر در خصوص واردات خودروهای اقتصادی با قیمتی در حدود 150 تا 200 میلیون تومان نیز گفت: با توجه به وضعیت خودروسازان امکان تولید خودروهای ارزان تر از 200 میلیون تومان وجود ندارد، ممکن است وزارت امنیت با مشارکت موافقت نکند. و تحویل اینگونه خودروها به بازار. چرا که ورود خودروهای وارداتی ارزان قیمت به بازار از بین می رود و صنعت خودروسازی در کشور متوقف می شود. وی افزود: در گذشته می توانستیم خودروهای ارزان تری نسبت به تولیدات داخلی وارد کنیم، اما دولت با مدل قیمت گذاری آن موافقت نکرد تا صنعت خودروسازی کشور تعطیل نشود.