متخصص تغذیه اصفهان با رژیم گرفتن بوی بد دهان را از بین ببرید


با رژیم گرفتن بوی بد دهان را از بین ببرید

به یاد داشته باشید که بوی بد دهان ناشی از برخی غذاها با خوردن غذاهای دیگر برطرف می شود. در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه از اصفهان با ما همراه باشید تا با علل این مشکل و نحوه رفع بوی بد دهان با رژیم غذایی بیشتر آشنا شوید.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پوشش باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها از شایع ترین علل این مشکل است:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی غذا را از بین می برد.

پلاک دندان

دهان یکی از نقاط بدن است که تعداد زیادی میکروب در آن وجود دارد. پلاک دندان لایه ای از پلاک باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ، دندان و نخ دندان ، و همچنین مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان ها می نشیند و بسیار چسبناک هستند. با شانه زدن و نخ مناسب می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان مختل شود ، روکش دندان می تواند سولفات ، دی آمین یا اسیدهای چرب زنجیره ای کوتاه تولید کند که باعث بوی بد دهان می شود.
مقداری وعده غذایی مصرف کنید

چندین ماده غذایی وجود دارد که باعث بوی بد دهان می شوند که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و در صورت جذب و دفع ریه ها همچنان می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

محصولات شیر

بسیاری از باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و باقی مانده هایی به نام کاداورین یا پوترسیدین تولید کنند. در نتیجه ، بوی نامطبوعی ایجاد می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته نشود. در طول کنسرو ماهی ، این غذا به تجزیه ادامه می دهد تا “آمین های بیوژنیک” تولید کند ، که با تولید بوی بدن مرتبط است.

کربوهیدرات هایی که به سرعت تخمیر می شوند

این نوع کربوهیدرات ها شامل نوعی مولکول کربوهیدرات است که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شود و باعث نفخ ، نفخ ، مشکلات روده و البته بوی بد دهان می شود.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد ، زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی. بدن را کم آب کرده و همچنین باعث فرار محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را تشدید می کند.

چکار باید بکنیم؟

برای از بین بردن بوی نامطبوع غذا ، باید از مصرف برخی از غذاهای فهرست شده در زیر خودداری کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که لازم نیست این غذاها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
با تغذیه مناسب با بوی بد دهان مقابله کنید

گاهی اوقات تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب برای از بین بردن بوی بد دهان کافی است. با این حال ، نباید فراموش کنید که رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به پزشک نیز الزامی است. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب برای بدن بسیار مفید و مفید است.

ابتدا علت را پیدا کنید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل فقط با خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز ایجاد می شود که با اجتناب از مشکل شما می توانید این مشکل را برطرف کنید. این مشکل حتی ممکن است ناشی از مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل به دلیل مشکلات دندان یا لثه ایجاد می شود. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را تشدید می کنند. اگر سیگاری هستید ، باید عادت خود را ترک کنید ، نه تنها برای از بین بردن بوی بد دهان ، بلکه همچنین باید گامی مهم در جهت سلامتی بردارید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه تعداد وعده های غذایی بیشتر باشد ، تعادل pH در دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه ، زمان بیشتری به تغذیه باکتری ها و احتمال تجمع بقایای غذا در کنار دندان و گوشه دهان اختصاص می یابد. علاوه بر این ، اکثر تنقلات شیرین هستند و البته برای باکتری های دهان خوشمزه هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت همیشه داشتن ده در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که شانه زدن برای تنفس معطر بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود هر روز بعد از مسواک زدن دندان های خود را با روغن نارگیل تمیز کنید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب دارای اثرات مفیدی در برابر عوامل بیماری زای مختلف دهان است. برای این کار ، پس از شانه زدن ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5 تا 10 دقیقه غرغره کرده و دهان خود را بشویید. حتی اگر صبر داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت آن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که مکمل روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، استرپتوکوکوس سالیواریوس باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، در افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، سطح این باکتری پایین است و حتی برخی از آنها این باکتری را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در رفع و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روش های تغذیه ای اولیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای خطرناک دودی

اهمیت وعده های غذایی سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید