فواید چربی کم بدن

چربی کم بدن در بدن انسان اغلب با افزایش مزایای سلامتی و ویژگی های فیزیکی جذاب در هر دو جنس مرتبط است. بدن انسان از چندین بافت لاغر مانند ماهیچه، استخوان و اندام هایی که از نظر متابولیک فعال هستند و بافت های چربی مانند چربی ها که فعالیت کمتری دارند تشکیل شده است. طبق آزمایشات علمی پزشکی، سالم ترین درصد چربی برای مردان پنج درصد است، در حالی که برای زنان دوازده درصد است. با این وجود آمار نشان می دهد که به طور متوسط ​​مردان 15 تا 18 درصد و زنان 22 تا 25 درصد چربی دارند.

چربی کم بدن تعیین نمی کند که آیا فرد اضافه وزن دارد یا لاغر است. یک بدنساز حرفه ای ممکن است نسبت به قدش اضافه وزن داشته باشد، اما بدن او به طور استثنایی چربی کمی دارد و بیشتر وزن اضافی در عضلات بدون چربی است. از سوی دیگر، سایر ورزشکاران حرفه ای مانند دوندگان ماراتن معمولاً دارای وزن کم هستند و در نتیجه درصد فوق العاده کمی چربی دارند.

در هر دو مورد، چربی بدن کم و بیش یکسان است، با این حال یکی اضافه وزن و دیگری لاغر است، که ثابت می کند چربی بدن تعیین کننده چاقی یا لاغری فرد نیست. در حالی که عوامل ارثی بر ساختار چربی در یک فرد تأثیر می گذارد، اغلب ترکیبی از عوامل ارثی و سبک زندگی انتخابی است. پس از سن شانزده سالگی، تغییرات ترکیب چربی بدن معمولاً به دلیل تغییر در اندازه سلول های چربی است و به دلیل مقدار سلول های چربی نیست.

مهمترین فواید سطوح کم چربی

بارزترین مزیت سلامتی ناشی از درصد کم چربی احتمالاً کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی است که ممکن است به دلیل گرفتگی عروق یا وریدها شروع شود. تعدادی از افراد ممکن است حتی پس از داشتن درصد چربی بدن بالا از سلامتی خوبی برخوردار باشند، اما وقتی صحبت از جمعیت عمومی می شود، اطلاعات به وضوح نشان می دهد که اکثر جمعیتی که از ناراحتی های قلبی رنج می برند، درصد بیشتری از چربی بدن دارند. گزارش‌ها نشان داده‌اند که افرادی که چربی اضافی در اطراف شکم خود دارند، بیشتر از افرادی که چربی کمتری در اطراف کمر دارند، از دیابت نوع 2 رنج می‌برند.

چربی کم بدن همچنین خطر انواع سرطان ها مانند سرطان رحم، سرطان کیسه صفرا، سرطان دهانه رحم، سرطان تخمدان و سرطان روده بزرگ را در زنان کاهش می دهد. در مردان، احتمال سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات و سرطان رکتوم کمتر است. اگرچه این نظریه در موارد زیادی قابل اجرا بوده است، اما هنوز در حال بحث است، زیرا علل واقعی سرطان ها هنوز به طور گسترده استنباط نشده است.

چربی کم ممکن است از بسیاری از بیماری های سلامتی جلوگیری کند

چربی کم با کاهش خطر آپنه خواب مرتبط است، که می تواند باعث تنگی نفس شود و حتی در برخی موارد منجر به حمله قلبی شود. همچنین خطر ابتلا به استئوآرتریت را که در میان افراد مسن شایع است و مفاصل زانو، لگن و کمر را تحت تاثیر قرار می دهد، کاهش می دهد.

اگر تا به حال از نقرس رنج می برید، اختلالی که به دلیل سطوح بالای اسید اوریک در خون بر مفاصل تأثیر می گذارد، کاهش نسبت چربی بدن ممکن است به کاهش درد و رنج کمک کند. بروز بیماری های کیسه صفرا علاوه بر سنگ کیسه صفرا در بین افرادی که چربی بدن کمی دارند نیز غیرمعمول است. با در نظر گرفتن فواید چربی کم، زمان آن رسیده است که رژیم های تناسب اندام را که مدت هاست برنامه ریزی کرده اید شروع کنید.