عزیزی: بیانات مقام معظم رهبری دلیل پذیرش بیانات شفاهی است


به گزارش خبرنگار ادبی و ادبی خبرگزاری فارس، در حال حاضر نویسندگی شفاهی یا مستند در نشریات به سرعت در حال رشد است و این رشد فقط در اندازه است و نه شکل، ما می توانیم این نوع فعالیت ها را درک کنیم. در عین حال کتاب می‌سازد، این نوع نگارش به حد خودش نمی‌رسد، در این زمینه با غلامرضا عزیزی، رئیس سابق پژوهشگاه اسناد و کتابخانه ملی و یکی از پژوهشگران حوزه شفاهی گفت‌وگو کرده‌ایم. تاریخ.

کتاب های تاریخ شفاهی در بین خوانندگان بسیار محبوب است

غلامرضا عزیزی پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی در پاسخ به این سوال که چرا آثار تاریخ شفاهی مخاطب را درگیر نمی کند، گفت: فکر می کنم برخی از آثار سنت شفاهی حفاظت مقدس در بسیاری از آثار پرفروش قرار گرفت. کتاب. از طرفی تجربه خود من در کتاب های تاریخ معاصر این است که کتاب های تاریخ شفاهی در بین خوانندگان محبوبیت بیشتری دارد، به ویژه در مقایسه با آثار سنتی مانند کتاب، تاریخ دانشگاه تاریخ را به زبانی علمی و گاه خشک ارائه می دهد.

دلایل قابل قبول بودن ارتباط شفاهی در بین مخاطبان

وی افزود: دلایل زیادی برای این توافق کلی می توان برشمرد; از جمله جریان متن به دلیل کیفیت گفتار، عدم وجود ارجاعات در متن به دلیل عدم الزام گوینده به ارائه منابع اطلاعاتی، ارائه موضوعات به شیوه تجربه زیسته و داستان و نزدیکی زمان رویداد به زمان حال.

وضعیت بازار تاریخ شفاهی

رئیس سابق پژوهشکده اسناد و کتابخانه ملی دو دلیل عمده برای کم مخاطب بودن این نوع آثار برشمرد و گفت: اگر داستان در تاریخ شفاهی کارساز نباشد، مخاطب را جذب می کند، دو دلیل عمده می تواند داشته باشد. ممکن است فهرست شود؛ اولاً جای تأسف است که علیرغم تلاش مقام معظم رهبری برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور، آمار کتابخوانی و نشر به نحوی منفی کاهش یافته است، بنابراین عدم استقبال از کتابهای ارتباط شفاهی مقدس. حفاظت. همچنین باید کاهش تیراژ کتاب را در نظر گرفت.تاریخ شفاهی. بازار از این منظر این است که افزایش کمی عملکرد تعیین و مهمتر از بهبود عملکرد تلقی می شود.

تولید این آثار فرآیندی متفاوت از جمع آوری است

عزیزی همچنین گفت: درست است که ثبت و حفظ وقایع دوران حراست و وقایع مربوط به آن از قول شاهدان امری مهم است و وقتی از آن زمان جلو برویم به ویژه به دلیل افزایش سن اهمیت پیدا می کند. مردمی که با حراست مقدس سر و کار دارند و فراموشی و غبار خاطرات و مواردی از این دست از یک سو و بیماری پیری این افراد از سوی دیگر جریان را متوقف می کند. نسل‌ها و نسل‌ها پس از شنیدن حرف‌های این افراد، خودشان دیده‌اند و شنیده‌اند و تحت تأثیر یا تأثیر قرار گرفته‌اند. اما نباید فراموش کرد که روش های تولید این آثار با جمع آوری آنها متفاوت است.


دکتر غلامرضا عزیزی پژوهشگر تاریخ شفاهی

چهار دلیل برای موفقیت آن در جذب مخاطب وجود دارد

پژوهشگران تاریخ شفاهی چهار عامل موثر بر موفقیت درگیر شدن مخاطب را شناسایی کرده اند: محتوا، روش ویرایش، روش تولید و در نهایت بازخورد تولید. همه ما می دانیم که سرعت و کمیت تولید بر کیفیت تولید مقدم است. بی حوصلگی رخ می دهد و وظایف از اهمیت کمتری برخوردار می شوند.

پیام سخنران اصلی چیزی است که مخاطب را جذب می کند

وی در خصوص نقش تبلیغات و موضوعات جانبی که در این زمینه مفید است، گفت: از سوی دیگر نقش تبلیغات خوب در استقبال مخاطبان از آثار منتشر شده فراموش نشده است، مهم ترین نکته توجه ویژه به حضار. از کار ولی مقدس، پس از دستورات استاد اعظم.

بار سنگین این اثر بر دوش ناشران دولتی است

عزیزی در خصوص غفلت از سایر ابعاد حراست مقدس گفت: افراد و سازمان های زیادی در ایجاد پیام شفاهی حراست نقش داشته اند و بخش عمده ای از این کار باید بر دوش عزیزان باشد. دولت. ناشران به ویژه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و بنیاد حفظ اقدامات و ارزش‌های دفاع مقدس است.

این پژوهشگر تاریخ شفاهی می افزاید: به نظر می رسد این سازمان ها جوامع خاص خود را دارند. مراکز دیگری نیز در حال فعالیت هستند. خاطرات جهادگران، امدادگران و دیگران جمع آوری و منتشر می شود، اما اگر نسبت این افراد را به مجموع نیروهای رزمی زمینی، دریایی، هوایی و همپیمانانشان در نظر بگیریم، می بینیم که این محاسبه محقق شده است. تا حدی

مصاحبه آسانی نیست

وی افزود: از سوی دیگر دسترسی به جامعه استعلام مشارکت کننده آسان نیست. افرادی که به عنوان مصاحبه گر برای جمع آوری تاریخ شفاهی ولی فقیه یا حامیان آنها در قالب پروژه حاضر شدند، گواه خوبی برای نشان دادن دشواری های رضایت و وقت گذاشتن از افراد مختلف برای انجام مصاحبه شفاهی هستند. . از طرفی فکر می‌کنم بودجه‌ای که برای این کار تخصیص داده می‌شود بسیار ناچیز است و این موضوع در جمع‌آوری و انتشار مصاحبه‌های شفاهی مقدسه تأثیر منفی خواهد داشت.

حسابداری در این زمینه با سایر رشته ها متفاوت است

غلامرضا عزیزی درباره تولید کتاب در این حوزه گفت: توانایی انتشار کتاب در تاریخ شفاهی حفظ مقدسات بسیار کمتر از آن چیزی است که من در سایر حوزه ها دارم. یکی از روش های کتاب شناسی، جمع آوری مطالب مرتبط با موضوعی از کتاب یا کتاب های مرتبط با آن موضوع است. اگر با عنوان تاریخ شفاهی کار کنیم و به نظر من با عنوان تاریخ شفاهی و هدف از نگارش تاریخ شفاهی پرس و جو می کنیم تا اظهارات مصاحبه شونده را در مورد آنچه در آن زمان یا در یک قسمت دیده است جمع آوری و منتشر کنیم. . زندگی او مربوط به پروژه تحقیقاتی است. آنچه منتشر می شود مصاحبه با یک یا گاهی چند نفر است، این داستان ها از کتاب های دیگر کپی نشده است. حتی اگر یک فرد با دو نفر مصاحبه شود، به دلیل نیازها و سلایق متفاوت مصاحبه کنندگان مختلف، می توان با وجود ویژگی ها و تفاوت ها، دو اثر متفاوت تولید کرد.

تاریخ و خاطرات

نویسنده کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس درباره مرز و نسبت آثار تاریخ شفاهی و داستان گفت: بسیاری از گروه های مختلف از خاطرات افراد برای انتشار در نوشته های خود استفاده می کنند، اکنون به نظر من دو گروه وجود دارد: یک گروه. در قالب تاریخ شفاهی (تاریخ نگاری) و گروهی دیگر در قالب خاطره (کتاب).

عزیزی همچنین گفت: درست است که در این دو نشریه از خاطرات به معنای اطلاعات در ذهن انسان به عنوان شاهد استفاده می شود، اما شما از انواع نوشتاری استفاده می کنید که هم در قالب گفتار و هم در قالب نوشتار (خاطره نویسی). تاریخ شامل ترتیبات خود (حتی تاریخ شفاهی) است و حافظه ویژگی خاص خود را دارد.

در پایان، داستان رهبر سابق ادبیات ملی ملت است: مثلاً در خاطرات، یا صاحب خاطرات یا شخصی که خاطرات را برای انتشار مدیریت می کند، نویسنده فانتزی از ابزار و سکانس های ادبی استفاده می کند تا ایجاد کردن. کلمات او خواندنی تر است، بنابراین بیان به ادبی نزدیک است. در صورتی که نویسنده تاریخ شفاهی به سبک نوشتاری خود خطوطی از متن اضافه نکند و از تشبیهات و اختصارات و غیره به جای روش املایی در متن خود استفاده کند. یا در تذکره ها اهمیت آنچه گفته می شود از دید صاحب خاطره است، اما در تاریخ شفاهی به نظر مردم مهم تلقی می شود و به همین دلیل است که اهمیت دارد. با هم به یاد بیاورید

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول در نظر بگیرید