رژیم کم کربوهیدرات – ابزاری موثر برای زندگی سالم

بسیاری از افراد برای کمک به کاهش وزن به رژیم های کم کربوهیدرات روی می آورند. این نوع رژیم میزان کربوهیدرات مصرفی را محدود می کند و انواع زیادی نیز دارد. برخی نیاز به کاهش شدید در مصرف کربوهیدرات دارند، در حالی که برخی دیگر نیاز به کاهش مصرف کربوهیدرات در مقادیر معقول دارند. آکادمی پزشکان خانواده آمریکا رژیم کم کربوهیدرات را به عنوان رژیمی تعریف می کند که مصرف کربوهیدرات را تنها به 20 تا 60 گرم در روز محدود می کند، اما بسیاری از رژیم های غذایی با برچسب کم کربوهیدرات بیش از 60 گرم در روز را مجاز می دانند.

این رژیم بر این فرض استوار است که رژیم غذایی کم کربوهیدرات بیشتر با رژیم غذایی انسان ماقبل تاریخ که به طور طبیعی از میوه، سبزیجات و گوشت حیوانات تشکیل شده بود، مطابقت دارد. تنها با معرفی کشاورزی، انسان سرانجام به رژیم غذایی مبتنی بر غلات و سرشار از کربوهیدرات عادت کرد. با توسعه بعدی کربوهیدرات های تصفیه شده، دیابت به زودی به یک مشکل تبدیل شد.

رژیم های غذایی زیادی وجود دارند که به عنوان کم کربوهیدرات برچسب گذاری می شوند، مانند رژیم اتکینز، که در دهه 1960 توسط دکتر دکتر ساخته شد. رابرت اتکینز؛ رژیم غذایی عصر حجر نوشته والتر وگتلین; و رژیم اسکارسدیل توسط دکتر. هرمان تارنور. رژیم های دیگر عبارتند از رژیم غذایی منطقه، برنامه زندگی انرژی پروتئین، طرح اولیه، رژیم غذایی پایین تر، رژیم غذایی زمین، و رژیم غذایی ساحل جنوبی. این رژیم‌ها همگی مصرف کربوهیدرات را محدود می‌کنند و هدفشان کنترل سطح قند خون و تولید هورمون در بدن است.

رژیم کم کربوهیدرات به این معنی است که هر چیزی که مصرف می‌شود باید از کربوهیدرات‌های پیچیده و با کیفیت بالا یا دیر هضم باشد تا جریان انرژی ثابتی را در طول روز به بدن برساند. غذاهایی مانند جو، نخود، لوبیا و بیشتر میوه ها جزء اصلی یک رژیم کم کربوهیدرات هستند. این غذاها تاثیر زیادی بر سطح قند خون ندارند و بنابراین نیازی به ترشح انسولین از بدن ندارند. غذاهایی که باید از رژیم کم کربوهیدرات حذف شوند، غذاهای نشاسته ای مانند برنج سفید، نان سفید، سیب زمینی و دسرهای با قند بالا هستند، زیرا این مواد باعث افزایش سطح قند خون می شوند که باعث افزایش سطح انسولین نیز می شود.

در مورد رژیم کم کربوهیدرات اختلاف نظرهای زیادی وجود داشته است، مانند ناسالم بودن دریافت کالری بیش از حد از چربی و پروتئین. منتقدان ادعا می کنند که این کار فشار زیادی به کبد وارد می کند و بعداً منجر به عوارض می شود. طرفداران با فهرست کردن منابع کالری ایده آل برای افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند، پاسخ دادند. این شامل ماهی، سینه مرغ و تکه های بسیار کم چربی گوشت گاو بود.

موضوع دیگری که مطرح شد این بود که محدود کردن کربوهیدرات ها مستلزم محدود کردن مصرف میوه ها و بسیاری از سبزیجات است زیرا کربوهیدرات بالایی دارند. این می تواند منجر به کمبود ویتامین و مواد معدنی شود. با این حال، بسیاری از میوه ها عمدتاً فقط آب هستند و هر کربوهیدراتی که در آنها وجود دارد به شکلی است که بر میزان قند خون تأثیر زیادی نمی گذارد.

با محدودیت کربوهیدرات، دیابت و کنترل وزن دیگر مشکلی نیست. سطح هورمون در سطوح مورد نظر حفظ می شود و در نتیجه عملکرد متابولیک بهتری دارد. انتخاب های محدود غذایی نیز افراد را مجبور می کند که فقط مغذی ترین مواد غذایی را انتخاب کنند. رژیم کم کربوهیدرات ابزاری قدرتمند برای افرادی است که می خواهند سالم و خوش اندام بمانند.