رژیم کتو و شما: تناسب اندام خوبی دارید؟

رژیم کتوژنیک به عنوان بزرگترین احساس رژیم – در تمام دوران – در صنعت تغذیه توصیف شده است. پس فقط به همین دلیل ارزش تحقیق را دارد.

یک رژیم کتوژنیک دارای چربی بسیار بالا (تقریباً 75%)، پروتئین نسبتاً بالا (تقریباً 20%) و کربوهیدرات بسیار کم (تقریباً 5%) است. گفته می شود که بدن را در حالت کتوز قرار می دهد. در کتوز، بدن چربی را تجزیه می کند تا به جای سوزاندن گلوکز، کتون برای انرژی بسازد.

فواید کتو؟

مزایای کتوز که معمولاً در مورد آنها می شنویم شامل کاهش وزن، افزایش کلسترول HDL (“خوب”) و بهبود دیابت نوع 2 و همچنین کاهش فعالیت تشنج صرع و مهار رشد تومور سرطانی است.

مطالعات کوچک برای زنان مبتلا به PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک)، که یک بیماری مرتبط با انسولین است، امیدوار کننده است. این ممکن است به دلیل توانایی احتمالی (غیر قطعی) آن در تنظیم مجدد حساسیت به انسولین باشد.

همه چیز قدیمی دوباره جدید است؟

رژیم کتو فعلی اولین باری نیست که کربوهیدرات ها را به عنوان یک شرور رژیمی هدف قرار می دهیم. مطالعات پزشکی در مورد مصرف کم کربوهیدرات و/یا روزه گرفتن به دهه 1850 و حتی قبل از آن برمی گردد.

در سال 1967 استیلمن رژیم لاغری سریع دکتر را معرفی کرد که اساساً حاوی پروتئین و آب کم چرب نیست.

بعدی رژیم غذایی پرچرب، پر پروتئین و کم کربوهیدرات اتکینز در سال 1972 بود. به کاهش وزن و همچنین دیابت، فشار خون بالا و سایر بیماری های متابولیک کمک می کند. امروزه نیز محبوب است.

در سال 1996، Eades و Eades Protein Power را معرفی کردند، یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم که به نظر می رسید به بیماران مبتلا به چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و / یا دیابت کمک می کند.

بنابراین کاهش کربوهیدرات ها، مانند رژیم کتو، در گذشته به کاهش وزن و / یا بهبود عوامل متابولیک کمک کرده است. شواهد حکایتی این را تأیید می کند.

آیا کتو فواید دیگری دارد؟

فواید احتمالی را می توان در بیماری های تخریب کننده عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس، آلزایمر یا پارکینسون مشاهده کرد، احتمالاً زیرا این اختلالات مغزی با اختلالات متابولیک مرتبط هستند. در واقع، اکنون آلزایمر به عنوان دیابت نوع 3 شناخته می شود.

درمان این شرایط بهتر است تحت نظارت پزشکی انجام شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی موش، به نظر می رسد کتون ها آسیب های مغزی را بهبود می بخشد.

به منظور افشای کامل …

کاهش وزن اولیه در رژیم کتو سریع است. بدن گلیکوژن ذخیره شده خود (کربوهیدرات های ذخیره شده در ماهیچه ها) را مصرف کرده و آب ذخیره شده در آن را تخلیه کرده است. پس از آن، کاهش وزن می تواند ادامه یابد، اما با سرعت کمتر.

متابولیسم یک موج اولیه را نشان می دهد که به نظر می رسد ظرف 4 هفته از بین می رود.

به نظر نمی رسد کتو در کاهش چربی یا افزایش توده بدون چربی فواید طولانی مدتی ارائه دهد.

در برخی افراد، به نظر می رسد کتو کلسترول LDL (“بد”) را افزایش می دهد.

در مورد اثرات منفی چطور؟

رایج ترین “معایب” رژیم کتوژنیک، کمبود مواد مغذی به دلیل کمبود گروه های غذایی و یک حالت انتقالی ناراحت کننده به نام “کتو آنفولانزا” است که می تواند برای روزها ادامه یابد. این شامل گرسنگی، کم آبی، سردرد، حالت تهوع، خستگی، تحریک پذیری، یبوست، مه مغزی، کندی، تمرکز ضعیف و کمبود انگیزه است. از آنجا که این علائم بسیار شبیه به علائم افرادی است که کافئین را ترک می کنند، کتو به عنوان یک “طرح سم زدایی” فرض شده است.

سایر موارد منفی شامل مسائل مربوط به سلامت روده با چنین رژیم غذایی کم فیبر و دشواری در رعایت آن است.

از نظر ورزش، رژیم کتو بعید به نظر می رسد که برای اکثر افراد هیچ مزیتی داشته باشد. در واقع، تجزیه گلیکوژنی که این امر ایجاد می‌کند می‌تواند منجر به ضربه‌ای بر روی دیوار شود. عملکرد ورزشی، که به سرعت و قدرت نیاز دارد، ممکن است بدون گلوکز و کربوهیدرات به عنوان سوخت کمتر باشد.

کمیته بین المللی المپیک از ورزشکاران می خواهد که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات خودداری کنند. آنها می توانند به تنظیمات ضعیف تمرین و کاهش توان خروجی و استقامت منجر شوند. یکی از همکارانم باعث ایجاد آریتمی در موش هایی شد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند.

به دلیل ماهیت کم کربوهیدرات برنامه کتو، نگرانی من این است که چگونه زنان ممکن است از نظر سنتز و عملکرد سروتونین عمل کنند. کربوهیدرات ها نقش مهمی در انتقال تریپتوفان (پیش ساز سروتونین) به مغز دارند، به طوری که بدون این کربوهیدرات ها، سطح سروتونین می تواند کاهش یابد. این موضوع چه تاثیری بر خلق و خو، اشتها، تکانشگری و غیره روی زنان دارد؟

نتیجه چیست؟

به نظر می رسد کتو برای کاهش وزن کوتاه مدت و سایر مشکلات سلامتی که در بالا ذکر شد مفید باشد. اینکه آیا این رویکرد در بلندمدت مناسب است یا خیر، هنوز بحث برانگیز است. مزایا نیز هنوز در حال بحث است. منتقدان به آسیب احتمالی کلیه و فقدان مطالعات طولانی مدت و شواهد علمی اشاره می کنند.

به طور کلی، کتو درمانی طولانی مدت به نظر نمی رسد، و همچنین راه حل ایده آلی برای کسانی نیست که به سادگی می خواهند “سالم تر” باشند. آخرین اما نه کم اهمیت، بسیاری از مردم به سختی به رژیم غذایی پایبند هستند.

یک برنامه غذایی ترجیحی درازمدت ممکن است یک برنامه غذایی متعادل، کم قند، کربوهیدرات‌های «مصرف» و تأکید بر غذاهای سالم و پر فیبر، از جمله سبزیجات باشد.