رژیم های کم کربوهیدرات: عوارض جانبی اولیه که باید بدانید

هنگامی که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات شدید را شروع می کنید، مانند مرحله القایی رژیم اتکینز، ممکن است در روزهای اولیه متوجه عوارض جانبی کمی شوید. بیشتر عوارض جانبی ناشی از تغییر بدن از استفاده از کربوهیدرات به عنوان سوخت به استفاده از چربی است. برای انجام این کار، باید تمام ذخایر باقیمانده کربوهیدرات را که به عنوان گلیکوژن در ماهیچه های شما ذخیره می شود، مصرف کند. وقتی هیچ کربوهیدرات جدیدی نمی‌خورید، بدن آخرین گلیکوژن را مصرف می‌کند، متوجه می‌شود که دیگر دریافت نمی‌کند و به چربی سوزی به عنوان منبع سوخت اصلی خود روی می‌آورد. این ممکن است تا سه روز طول بکشد و در این سه روز ممکن است احساس خستگی، حالت تهوع، گرسنگی و حتی کمی سبکی داشته باشید.

اینها ناشی از سبک زندگی کم کربوهیدرات نیست، زیرا بدن شما هنوز به آن حالت تغییر نکرده است – شما رژیم غذایی کم کربوهیدرات را می خورید، اما تا زمانی که بدن شما تغییر را انجام ندهد، واقعاً “روی آن” نیستید. سوخت بدن شما در حال تمام شدن است، بنابراین کمی عجیب است. به محض شروع استفاده از چربی به جای آن، این علائم ناپدید می شوند و انرژی زیادی خواهید داشت و نسبت به قبل احساس گرسنگی بسیار کمتری خواهید داشت.

برخی از اثرات دیگری که ممکن است در ابتدا متوجه شوید سردرد و هوس خوردن چیزهایی است که نمی توانید داشته باشید. این به این دلیل است که شما علائم ترک چیزی را تجربه می کنید که بدن شما به آن معتاد بوده اما نمی توانید آن را در رژیم غذایی خود داشته باشید – احتمالاً کافئین، یا معمولاً، باور کنید یا نه، شکر. زیرا تمام کربوهیدرات‌ها در نهایت به قند تجزیه می‌شوند، حتی اگر فکر می‌کردید آنقدر قند نخورده‌اید، احتمالاً این کار را کرده‌اید. این علائم ترک جدی نیستند و ظرف چند روز از بین خواهند رفت.

فقط سعی کنید در برابر هوس ها مقاومت کنید، زیرا اگر تسلیم شوید و مقداری قند مصرف کنید، گلیکوژن را به ماهیچه های خود برمی گردانید و شما را به روز اول برنامه باز می گرداند. هنگامی که چربی سوزی کردید و از مرحله اعتیاد خارج شدید، هیچ هوسی نخواهید داشت، زیرا اعتیاد شما از بین می رود و سطح قند خون شما ثابت خواهد بود (اگرچه اگر اعتیاد به کافئین بود، می توانید بعداً دوباره کافئین مصرف کنید. رژیم غذایی، بنابراین این به شما بستگی دارد که آیا می خواهید بدون کافئین بمانید یا نه).

سایر عوارضی که ممکن است متوجه آن شوید می تواند ناشی از کمبود ویتامین یا مواد معدنی باشد. اینها ممکن است شامل گرفتگی‌های دردناک پا در شب باشد که ناشی از کمبود پتاسیم است. اکیداً توصیه می شود که در مراحل اولیه رژیم کم کربوهیدرات از یک مجموعه مولتی ویتامین استفاده کنید، زیرا در این مراحل میزان مصرف سبزیجات شما کاملاً کنترل می شود بنابراین ممکن است تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذا دریافت نکنید. مصرف یک مولتی ویتامین معمولی در روز باید از بروز هرگونه عوارض جانبی دیگری مانند اینها جلوگیری کند، اما اگر متوجه شدید که گرفتگی عضلات را دریافت می کنید، سریع ترین راه حل این است که مقداری موز بخورید – در رژیم غذایی مجاز نیست، اما به شما کمک می کند افزایش سریع پتاسیم اگر مجبور به انجام این کار هستید، مطمئن شوید که برش‌های موز را در کربوهیدرات دریافتی خود برای آن روز حساب کنید، در غیر این صورت دوباره، می‌توانید بدن خود را به روز اول بازگردانید.