رژیم متناوب روزه یا ناشتا چیست و چگونه کار می کند؟


برنامه های ناشتا متناوب

قبل از شروع روزه متناوب با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

وعده های غذایی محدود به شش تا هشت ساعت در روز است. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت غذا خوردن و 16 ساعت ناشتایی.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است ، خوردن منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی محدود به یک وعده غذایی با وزن 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، شما هر روز در هفته به طور معمول غذا می خورید و دوشنبه ها و پنج شنبه ها فقط یک وعده غذا در روز می خورید.

دوره های طولانی تر بدون غذا ، مانند 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ناشتایی ، می تواند خطرناک باشد. تمدید بیش از حد بدون غذا در واقع بدن را تشویق می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

فواید روزه داری متناوب

تحقیقات نشان می دهد که دوره های متناوب روزه داری منجر به چربی سوزی خوب در بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری متناوب که تحقیقات تاکنون نشان داده است ، آمده است:

تفکر و حافظه. مطالعات نشان داده است که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه کلامی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت و سایر اندازه گیری های مربوط به قلب را بهبود می بخشد.

عملکرد فیزیکی. مردان جوان که به مدت 16 ساعت روزه گرفتند ، با حفظ توده عضلانی ، کاهش چربی را نشان دادند. موش هایی که روزهای متناوب تغذیه می شدند استقامت بهتری در فرار نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متناوب مقدم بر چاقی بود و در شش مطالعه کوتاه ، بزرگسالان چاق با ناشتایی متناوب وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: روزه داری متناوب در حیوانات باعث کاهش آسیب بافتی در حین عمل جراحی و بهبود نتایج می شود.

آیا روزه داری متناوب بی خطر است؟

برخی از افراد از این روش برای کنترل وزن و برخی دیگر برای درمان بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز استفاده می کنند. با این حال ، روزه داری متناوب برای همه مناسب نیست.

تاکید می شود که قبل از انجام یک روزه متناوب (یا رژیم غذایی دیگر) ، ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری متناوب برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به خاطر داشته باشید که روزه داری متناوب می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. اگر پس از شروع روزه داری متناوب دچار اضطراب ، سردرد ، حالت تهوع یا علائم دیگر شدید ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی ناشتا با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir

دیدگاهتان را بنویسید