رژیم قلیایی ضد التهاب

یکی از بهترین راه‌ها برای سلامتی، تسکین دردهای مزمن، رسیدن به وزن مطلوب و افزایش طول عمر، رژیم غذایی است. متأسفانه به بسیاری از ما اطلاعات اشتباهی در مورد اینکه چه، چگونه و چه زمانی بخوریم داده شده است. این مقاله یک رژیم غذایی ضد التهابی قلیایی، چرایی مفید بودن آن برای سلامتی و نحوه استفاده از این رویکرد تغذیه ای طبیعی را شرح می دهد.

برای شروع کمی تاریخ بشر لازم است. در بیشتر تاریخ انسان ها در این سیاره ما کوچ نشین بودیم. ما در سراسر جهان به دنبال پستانداران بزرگی بودیم که می توانستند کشته شوند و بخورند. از طرف دیگر، انسان پستاندارانی مانند بز، گوسفند، گوزن شمالی و سایر گاوها را گله می‌کرد که نیاز به سفر به مراتع فراوان داشتند. اجداد ما گوشت و چربی زیادی می خوردند. آنها مدت زیادی در یک مکان نمی ماندند، بنابراین نمی توانستند کشاورزی کنند. آنها سبزیجات، مقدار کمی میوه و مقدار بسیار کمی غلات را جمع آوری کردند. کربوهیدرات های نشاسته ای مانند غلات، نان، ماکارونی و سایر غلات در رژیم غذایی آنها بسیار کم بود. حدود 5000 سال پیش بود که مصریان شروع به کشاورزی کردند که انسانها شروع به دریافت مقادیر زیادی کربوهیدرات نشاسته ای برای خوردن کردند.

حالا بیایید چند بیوشیمی بسیار ساده و قابل فهم را معرفی کنیم. همه ما در مورد روغن ماهی و جزء اصلی اسیدهای چرب امگا 3 که گاهی اوقات روغن های امگا 3 نامیده می شوند شنیده ایم. بسیاری می دانند که این روغن های امگا 3 برای ما مفید هستند. روغن دیگری که گاهی نادیده گرفته می شود، اسید چرب امگا 6 است. زمانی که اجداد ما کوچ نشین بودند و مقدار کمی نشاسته می خوردند، رژیم کربوهیدرات آنها شامل نسبت 1:1 اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 بود. این نسبت برای بدن بسیار سالم است. بدن را قلیایی تر در مقابل اسیدی می کند. هرچه قلیایی تر باشیم، سالم تر خواهیم بود.

با این حال، اگر ما در اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 خود دچار عدم تعادل شویم، اسیدی تر می شویم و التهاب بیشتری در بدن ایجاد می کنیم. التهاب بیشتر منجر به درد مزمن، افزایش وزن و بیماری های مرتبط با شیوه زندگی مانند دیابت، مشکلات قلبی عروقی، آرتریت و سایر فرآیندهای بیماری می شود که امروزه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که ما مقادیر زیادی کربوهیدرات مانند گندم، ذرت و برنج می خوریم، غذاهایی با اسیدهای چرب امگا 6 بیشتری مصرف می کنیم. اینها ممکن است یک عدم تعادل نسبت 1:10 امگا 3 در مقابل اسیدهای چرب امگا 6 یا بیشتر ایجاد کنند. به عنوان مثال، چیپس سیب زمینی دارای نسبت 1:60 امگا 3 در مقابل اسیدهای چرب امگا 6 است.

التهاب ناشی از تعادل نامناسب روغن‌های امگا از کربوهیدرات‌های زیاد باعث ایجاد التهاب سیستمیک و عمومی در بدن می‌شود. برعکس، رژیم غذایی با کربوهیدرات کمتر، نسبت بیشتری را با اسیدهای چرب 1:1 افزایش می دهد که به بدن اجازه می دهد تا بهبود یابد و عملکرد بهینه تری داشته باشد.

یک راه بسیار ساده برای رسیدن به یک رژیم غذایی ضد التهابی قلیایی، خوردن کربوهیدرات های نشاسته ای کمتر است. اگر کسی بخواهد 100 تا 200 گرم در روز از محصولات حاوی غلات مصرف کند، به یک سبک زندگی سالم تر منجر می شود. مطمئناً این رژیم شامل مقادیر زیاد سبزیجات و مقدار معقولی از غذاهای حاوی پروتئین و چربی مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی و آجیل خواهد بود. همچنین توصیه می شود که این رژیم غذایی کم شیرینی و شکر باشد، مانند آب نبات، کلوچه، نوشابه، نوشیدنی های ورزشی و کیک و پای.

این رژیم نباید بیش از حد سختگیرانه باشد. اکثر افرادی که بیماری‌های متابولیک جدی ندارند، مطمئناً می‌توانند یک یا دو روز تقلب در هفته داشته باشند، در حالی که می‌توانند از 100 تا 200 گرم کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای و برخی شیرینی‌ها تجاوز کنند.

همه پزشکان مراقبت های بهداشتی یا متخصصان تغذیه لزوماً با آنچه در اینجا به تفصیل شرح داده شده است مشترک نیستند. با این حال، کتاب ها و پزشکان زیادی وجود دارند که خود را با این طرح هماهنگ می کنند. برخی از اینها عبارتند از: رژیم غذایی ساحل جنوبی، رژیم پارینه سنگی، رژیم کتو و رژیم مدیترانه ای.

افرادی که به این رویکرد رژیم غذایی علاقه مند هستند مطمئناً می توانند متخصصی را پیدا کنند که بتواند راهنمایی های بیشتری به آنها بدهد.

اکثر افرادی که از یک رژیم غذایی ضد التهابی قلیایی استفاده می کنند متوجه می شوند که سلامت خود را در یک دوره زمانی معقول بهبود بخشیده اند. بسیاری از ما که در ابتدا از این روش استفاده کردیم متوجه شدیم که در عرض یک سال به وزن مطلوب رسیدیم، دردهای مزمن را از بین بردیم، انرژی بیشتری داشتیم و خواب بهتری داشتیم. در حالی که یک رژیم غذایی ضد التهابی قلیایی ممکن است جریان اصلی نباشد، مطمئناً شواهد علمی و حکایتی کافی برای بررسی این سبک زندگی وجود دارد.