درک کتوز در رژیم غذایی با پروتئین بالا برای کاهش وزن

وقتی از رژیم غذایی می شنویم که بدن را در حالت کتوز قرار می دهد، اغلب می ترسیم که شنیده باشیم که کتوز یک عدم تعادل بالقوه خطرناک قند خون است که نتیجه یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، پرچرب و پر پروتئین است. کتوز زمانی اتفاق می افتد که بدن از سوزاندن گلوکز برای انرژی به سوزاندن کتون برای انرژی تغییر می کند. گلوکز از کربوهیدرات ها به دست می آید که اولین انتخاب بدن برای سوخت و ساز انرژی است. زمانی که گلوکز کافی (از کربوهیدرات ها) در جریان خون وجود نداشته باشد، از کتون ها برای انرژی استفاده می شود.

توضیح بالینی: “کتوز وضعیتی است که در آن سطح اجسام کتونی (جسم های کتون) در خون افزایش می یابد. هنگامی که ذخایر گلیکوژن در کبد تخلیه می شود، کتون ها تشکیل می شوند. از کتون ها برای تولید انرژی استفاده می شود. کتون ها قطعات کوچک کربن هستند، سوختی که در اثر تجزیه ذخایر چربی ایجاد می شود. اگر امتیاز کیتون خیلی زیاد شود، کتوز می تواند یک بیماری جدی باشد.

به اکثر بیماران جراحی چاقی دستور داده می شود که از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا و کم کربوهیدرات با مقدار کمی چربی پیروی کنند. بدن فقط برای ساختن و ترمیم بافت ها و سلول ها به پروتئین ها و چربی ها نیاز دارد؛ کربوهیدرات ها هیچ نقشی در این عملکرد متابولیک ندارند. علاوه بر این، بدن می تواند تمام انرژی خود را از چربی ها و پروتئین ها دریافت کند. رژیم کتوژنیک که برای اولین بار در اوایل قرن بیستم ایجاد شد، یک رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات است. در رژیم کتوژنیک، بدن از یک دستگاه کربوهیدرات سوز به یک دستگاه چربی سوز تبدیل می شود. این باعث کاهش وزن می شود.

شاید معروف ترین رژیم کتوژنیک، برنامه اتکینز باشد که در آن کتوز عمداً از طریق رژیم غذایی پر چربی، پروتئین بالا و کربوهیدرات کم به دست می آید. طبق برنامه اتکینز، پایش صحیح آزمایش ادرار کتوز را در محدوده ایمن نگه می دارد و رژیم گیرنده می تواند بدون گرسنگی شدید به وزن ایده آل بدن برسد. به اکثر بیماران جراحی کاهش وزن توصیه می شود که رژیم اتکینز را به دلیل محتوای چربی بالا دنبال نکنند. جراحی مقدار آب معده موجود برای هضم را کاهش می دهد و بسیاری از بیماران نمی توانند غذاهای پرچرب را تحمل کنند.

برای جمعیت عمومی (نه لزوما بیمارانی که جراحی کاهش وزن دارند)، متخصصان در مورد خطرات سلامتی در مقابل مزایای رژیم کتوژنیک تقسیم بندی می کنند. برخی از کارشناسان این را خطرناک می دانند زیرا اگر سطح کیتون به درستی کنترل نشود، می تواند بر کلیه ها فشار وارد کند و کاهش قابل توجه کلسیم دفع شده از طریق ادرار می تواند منجر به سنگ کلیه یا پوکی استخوان شود. طرفداران رژیم کتوژنیک در استدلال خود به تکامل انسان استناد می کنند و می گویند که در بسیاری از زمان هایی که انسان ها وجود داشته اند، ما یک گونه شکارچی-گردآورنده بوده ایم که برای مدت طولانی در حالت کتوژنیک زندگی کرده است. مطالعات مستند نشان می دهد که پس از یک دوره سازگاری 2 تا 4 هفته ای، استقامت بدنی افراد تحت تأثیر کتوز قرار نمی گیرد. برخی از مطالعات تا آنجا پیش می روند که انسان لزوماً برای جایگزینی ذخایر گلیکوژن تخلیه شده با انرژی نیازی به مصرف زیاد کربوهیدرات ندارد.

بیمارانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می‌گیرند باید با مرکز چاقی خود همکاری نزدیکی داشته باشند تا یک برنامه غذایی و سبک زندگی ایجاد کنند که به طور خاص با شرایط چاقی و بهبودی آنها مطابقت داشته باشد. در حالی که بسیاری جراحی کاهش وزن را هدف اصلی کاهش وزن برای بهبود ظاهر بدنی می دانند، هدف کلی بهبود سلامت، انرژی و طول عمر است.