خطرات رژیم کم کربوهیدرات

بیشتر رژیم های کم کربوهیدرات و پروتئین بالا وعده کاهش وزن سریع را می دهند. در واقع، برای بسیاری از آنها، به نظر می رسد این شعار نوعی تغییر در مورد “پوندها بلافاصله از شما آب می شود” باشد. مطمئناً درست است که شروع یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات/پر پروتئین باعث می شود که آن چند پوند اول از شما دور شود – وزن آب و احتمالاً چند پوند اضافی – اما این رژیم ها به شما کمکی نمی کند که وزن دوباره بازگردد. در واقع، آنها عملا تضمین می کنند که تمام وزن از دست رفته خود را دوباره به دست خواهید آورد!

دلایل زیادی برای عدم رعایت رژیم کم کربوهیدرات وجود دارد:

مقدار پروتئینی که افراد در این نوع رژیم می خورند معمولاً چربی بالایی دارد که بسیار ناسالم است. انجمن قلب آمریکا می گوید که تنها ده تا پانزده درصد از کالری دریافتی روزانه ما باید از پروتئین تامین شود. این رژیم‌ها تا حدودی از این مقدار پیشی می‌گیرند – بسیاری از آنها نیمی از کالری روزانه خود را از پروتئین دریافت می‌کنند.

طبق مطالعات بیمارستان جان هاپکینز، این امر باعث دفع کلسیم از بدن می شود که خطر نارسایی کلیه و بیماری قلبی را در فرد افزایش می دهد.

حقیقت ساده این است که بدن بیشتر انرژی خود را از کربوهیدرات ها دریافت می کند. بدن این انرژی را با تجزیه کربوهیدرات ها به قندهای ساده و سپس استفاده از آن قندها برای سوخت تولید می کند. وقتی کربوهیدرات کافی نمی خورید، بدن شما شروع به تخلیه ذخایر چربی خود می کند. چربی به اسیدهای آمینه یا کتون تجزیه می شود. زمانی که سطح کتون های بدن خیلی بالا باشد، کلیه ها برای از بین بردن این کتون ها اضافه کاری می کنند و استرس زیادی را به کل بدن وارد می کنند. به این حالت کتوز می گویند. کتوز یکی از دلایل اصلی ایجاد سنگ کلیه است.

در سال 2002، دانشگاه شیکاگو مطالعه‌ای را انجام داد که شرکت‌کنندگان را به مدت شش هفته تحت رژیم غذایی پر پروتئین/کم کربوهیدرات قرار داد. میزان دفع کلسیم در شرکت کنندگان بسیار افزایش یافته بود. این کلسیم اضافی می تواند باعث پوکی استخوان، سنگ کلیه و سطح اسید بالا در جریان خون شود.

رژیم کم کربوهیدرات همچنین می تواند باعث یبوست و سایر مشکلاتی شود که معمولاً با کمبود فیبر در رژیم غذایی همراه است. به این دلیل که اکثر غذاهای حاوی فیبر حاوی این کربوهیدرات های ممنوعه نیز هستند. هنگامی که افراد فیبر کافی دریافت نمی کنند، مستعد ابتلا به دیورتیکولوز می شوند – وضعیتی که باعث ضعیف شدن روده ها و برآمدگی به بیرون می شود.

مطمئناً، ممکن است در حین پیروی از یک رژیم غذایی پر پروتئین/کم کربوهیدرات به سرعت مقداری وزن کم کنید، اما همچنین انرژی کمتر، خلق و خوی پایین و هوس مداوم کربوهیدرات خواهید داشت. برخی از عوارض جانبی حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. علاوه بر این، هنگامی که دوباره شروع به خوردن کربوهیدرات کنید، وزن بلافاصله باز می گردد — تقریباً سریعتر از آنچه وزن از دست داده اید.