تأثیر هورمون ها بر وزن: هورمون های اشباع و اشتها


اختلالات هورمونی بر سلامت بدن از جمله وزن ، سیری و هورمون های اشتها و عوامل م affectثر بر هورمون ها تأثیر می گذارد.

هورمون ها سیگنال مولکول ها هستند. این مواد شیمیایی توسط غدد درون ریز تولید شده و در خون ترشح می شوند.

ترشح هورمون ها در خون توسط غدد خاصی مانند هیپوفیز ، تیروئید ، پاراتیروئید و غدد فوق کلیوی انجام می شود. اینگونه است که هورمون ها به بافت ها و اندام ها می رسند.

می توان گفت هورمون ها تقریباً بر همه جنبه های سلامت ، از جمله عملکرد جنسی ، رشد ، خلق و خو ، اشتها و متابولیسم تأثیر دارند.

بنابراین هرگونه اختلال در تنظیم هورمون ها (ترشحات کوچک یا بزرگ در آن) تأثیر قابل توجهی بر سلامت ، از جمله وزن بدن خواهد داشت.

در این مقاله عوامل موثر بر هورمون ها و تأثیر هورمون ها بر وزن بدن را بررسی کرده و هورمون های سیری و گرسنگی را بررسی می کنیم.

همچنین بخوانید:

هر آنچه باید در مورد عدم تعادل هورمونی بدانید (کلیک کنید)

تاثیر هورمون ها بر وزن بدن

هورمون ها نقش بسیار مهمی در کنترل تجمع و تجزیه چربی ها دارند.

هورمون ها همچنین تأثیر زیادی بر مصرف انرژی و میزان کالری مصرفی بدن دارند.

به همین دلیل ، نوسانات هورمونی منجر به افزایش یا کاهش وزن و تجمع چربی در مناطق خاصی می شود.

در اینجا چند نمونه از تأثیر هورمون ها بر وزن آورده شده است:

  • غده تیروئید هورمون هایی را تنظیم می کند که متابولیسم را تنظیم می کنند.

هنگامی که غده تیروئید بیش از حد فعال است ، هورمونهای تیروئید بیشتری ترشح می شود. این یک وضعیت متابولیک بیش از حد ایجاد می کند که کالری بیشتری می سوزاند. به این حالت پرکاری تیروئید نیز گفته می شود.

همچنین کم کاری تیروئید که با سطوح پایین هورمون های تیروئید مشخص می شود ، انرژی کمتری مصرف می کند و به آن کم کاری تیروئید نیز می گویند.

بنابراین افراد مبتلا به پرکاری تیروئید وزن خود را کاهش می دهند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید (چاقی).

همچنین بخوانید:

بیماری تیروئید (کلیک کنید)

  • انسولین هورمون دیگری است که بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

سلول ها برای تولید گلوکز برای تولید انرژی و سپس استفاده از آن به عنوان گلیکوژن به انسولین نیاز دارند. انسولین همچنین برای ذخیره انرژی به عنوان چربی و جلوگیری از تجزیه چربی برای حفظ وزن بدن مورد نیاز است.

حفظ سطح انسولین در محدوده استاندارد بسیار مهم است. افزایش سطح انسولین طولانی مدت منجر به مقاومت به انسولین می شود. در این شرایط سلول ها به انسولین پاسخ خوبی نمی دهند.

طبق مطالعات انسان و حیوانات ، این امر منجر به اختلال در هورمون های سیری و گرسنگی ، جذب بیش از حد چربی و به خطر انداختن متابولیسم توسط اندام هایی مانند کبد می شود.

  • کورتیزول یک گلوکوکورتیکوئید (هورمون استروئیدی) است که نقش مهمی در پاسخ به استرس بدن دارد.

با این حال ، افزایش شدید سطح کورتیزول می تواند منجر به افزایش وزن شود.

کورتیزول باعث تجزیه چربی در ناحیه شکم و افزایش اشتها می شود ، به ویژه هوس خوردن غذاهای پرانرژی ، چرب و شیرین.

تنظیم کورتیزول در افراد مبتلا به استرس شدید و سطح کورتیزول در افراد مبتلا به سندرم کوشینگ.

سایر هورمونها ، از جمله گلوکز ، لپتین ، آسپرین و استروژن ، به پپتیدهای انسولینوتروپیک بستگی دارد که بر وزن بدن و توزیع چربی تأثیر می گذارد.

همچنین بخوانید:

استروژن (کلیک کنید)

عوامل موثر بر هورمون ها

عوامل موثر بر هورمون ها را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • وزن بدن
  • بیماری
  • سن
  • رژیم غذایی و سبک زندگی
  • به اندازه کافی خوابیدن
  • ورزش و فعالیت بدنی
  • فشار

تاثیر بیماری ، سن و افزایش وزن بر هورمون ها

عوامل زیادی بر سطح هورمون ها از جمله وزن بدن ، سن و بیماری تأثیر می گذارد

سطوح بالای چربی بدن در افراد دارای اضافه وزن یا چاق می تواند بر بسیاری از هورمون ها تأثیر بگذارد.

برخی از هورمون های م obesثر بر چاقی عبارتند از:

به عنوان مثال ، مردان چاق تستوسترون کمتری نسبت به مردان عادی و با وزن طبیعی دارند.

این به دلیل کاهش پروتئینی به نام گلوبولین متصل کننده هورمون جنسی (SHBG) است که تستوسترون را به بافت های بدن متصل می کند. کاهش SHBG در چاقی به دلیل مقاومت به انسولین است.

افزایش سطح هورمون هایی که ویژگی های جنسی را در بیضه های تحتانی افزایش می دهند با افزایش چربی بدن به ویژه در ناحیه شکم و کاهش توده عضلانی در مردان همراه است.

همچنین بخوانید:

علل هورمونی افزایش چربی شکم (کلیک کنید)

چاقی همچنین با اختلالات پری پلپتین ، از جمله هایپرلپتینمی (دفع زیاد لپتین) ارتباط دارد. این به دلیل عدم پاسخ مناسب لپتین است.

از آنجا که لپتین سیری را تنظیم می کند ، کاهش حساسیت آن منجر به دریافت کالری بیشتر و افزایش وزن می شود.

چاقی همچنین با سطوح بالای انسولین و آسپرین (هورمون محرک اشتها) همراه است.

چربی بدن افراد یائسه نیز افزایش می یابد ، به ویژه در قسمت میانی بدن.

این می تواند ناشی از تغییرات هورمونی در این مرحله باشد ، از جمله کاهش سطح استروژن ، که با مصرف کمتر انرژی و اختلال در متابولیسم همراه است.

علاوه بر این ، بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک ، کم کاری تیروئید ، بیماری کوشینگ و دیابت می توانند منجر به اختلالات هورمونی شوند و بر وزن تأثیر بگذارند.

افزایش وزن در افرادی که تحت درمان هورمون جنسی قرار می گیرند نیز شایع است.

لازم به ذکر است که سطح هورمون ها تحت تاثیر بارداری ، مصرف مواد مخدر و بسیاری عوامل دیگر است.

تاثیر سبک زندگی و رژیم غذایی بر هورمون ها

یکی دیگر از عواملی که بر هورمون ها تأثیر می گذارد شیوه زندگی افراد است.

رژیم غذایی ، فعالیت و استرس حاد نیز با نوسانات هورمونی مرتبط است.

رژیم غذایی

رژیم غذایی یک عامل اصلی در شیوه زندگی افراد است که بر سلامت کلی بدن و هورمون ها تأثیر می گذارد.

مطالعات نشان می دهد که غذاهای فرآوری شده ، غذاهای سرشار از قند و غذاهای دارای کربوهیدرات تصفیه نشده می توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند.

به عنوان مثال ، رژیم های غذایی با قند بالا (به ویژه نوشیدنی های شیرین) با افزایش مقاومت به انسولین و سطح لپتین مرتبط هستند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که رژیم های غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم یا متوسط ​​نسبت به رژیم های دارای کربوهیدرات زیاد و کم ، تأثیرات مفیدی بر هورمون های سیری و اشتها دارند.

همچنین بخوانید:

رژیم کم کربوهیدرات (کلیک کنید)

غذاهای فرآوری شده و رژیم های غذایی سرشار از قند باعث افزایش سطح هورمون گرسنگی با NPY می شود و با هورمون های سیری با CCK مقابله می کند.

اینها باعث پرخوری و افزایش وزن می شود.

علاوه بر این ، رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز ، از جمله فتالات را افزایش می دهد.

این مواد شیمیایی اشتها ، سیری و هورمونهای ترجیحی غذا را تنظیم کرده و انسولین را مقاوم می کند. همه این عوامل بر افزایش وزن تأثیر می گذارد.

روش های دیگری نیز برای تأثیر رژیم بر هورمون ها و افزایش وزن وجود دارد.

به طور کلی ، رعایت رژیم متعادل غنی از غذاهای کامل با حداقل پردازش و قند اضافی برای سلامت منابع مهم است.

سایر عوامل م .ثر بر هورمون ها

خواب ، فعالیت بدنی و استرس نیز بر هورمون های م affectثر بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

داشتن خواب کافی برای سلامتی ضروری است. در حقیقت ، نداشتن خواب کافی می تواند منجر به اختلالات هورمونی شود.

بی خوابی با مقاومت به انسولین ، مقاومت به لپتین و اختلالات هورمونی اشتها همراه است که می تواند منجر به کاهش اشتها ، سیری ، پرخوری و افزایش وزن شود.

ورزش همچنین بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارد.

بر اساس این مطالعه ، افزایش فعالیت بدنی باعث موارد زیر می شود:

  • افزایش حساسیت بدن به انسولین
  • افزایش سطح تستوسترون در مردان
  • میزان لپتین در افراد دارای اضافه وزن و چاق کمتر است
  • پاسخ هورمون های سیری را بعد از غذا بهبود می بخشد

مدیریت استرس برای واکنشهای هورمونی سالم ضروری است. استرس حاد هورمون های مسئول کنترل اشتها را تغییر می دهد و به دریافت کالری و افزایش وزن کمک می کند.

به همین دلیل ، مدیریت استرس بخش مهمی از ارتقاء سلامت هورمونی مطلوب و حفظ وزن بدن است.

تاثیر هورمون ها بر سیری و اشتها

هورمون ها اشتها را تنظیم می کنند تا سطح انرژی مناسب بدن را حفظ کنند.

برخی از هورمون ها اشتها را افزایش می دهند.

دیگران نشان می دهند که به اندازه کافی غذا خورده اند و شکم آنها پر است.

افزایش یا کاهش وزن به دلیل عدم تعادل هورمونی است که بر کنترل اشتها تأثیر می گذارد.

هورمون های اشتها آور

هنگامی که بدن به غذا نیاز دارد ، چندین مرحله برای تحریک دریافت غذا در سیستم های غدد درون ریز و عصبی برداشته می شود.

به عنوان مثال ، چرخه انقباضی (معروف به مجموعه حرکتی مهاجر) که به گرسنگی می پیوندد توسط هورمون های دستگاه گوارش از جمله موتیلین تحریک می شود.

برخی از هورمون های اصلی و سایر ترکیباتی که بر تحریک اشتها تأثیر می گذارد:

  • گرلین: گرلین به عنوان هورمون گرسنگی شناخته می شود و هیپوتالاموس را به عنوان ناحیه مسئول گرسنگی در مغز تحریک می کند. گرلین علاوه بر مصرف غذا ، در چرخه خواب و بیداری ، متابولیسم گلوکز و موارد دیگر نیز نقش دارد.
  • Motiline: موتیلین هورمونی است که در روده کوچک تولید می شود. وقتی بدن روزه است ، موتیلین باعث انقباض روده می شود و مغز نیاز به غذا را احساس می کند.
  • نوروپپتید Y (NPY): NPY یک پپتید (بذر اسید آمینه با زنجیره کوتاه) است که توسط مغز برای تحریک دریافت غذا ترشح می شود. تولید و انتشار NPY توسط هورمون هایی مانند گرلین و لپتین تنظیم می شود.
  • پروتئین های وابسته به Agout (AgRp): AGRP پپتید دیگری است که توسط مغز تولید می شود. تولید AGRP توسط گرلین تحریک می شود و مصرف غذا را افزایش می دهد.

هورمون های سیری

موارد زیر برخی از هورمون های اصلی هستند که منجر به سیری و کاهش مصرف غذا می شوند:

انسولین هورمونی است که از لوزالمعده ترشح می شود. انسولین نقش مهمی در تنظیم قند خون و تعادل انرژی دارد. سطح انسولین بعد از غذا افزایش می یابد. در واقع انسولین با مغز ارتباط دارد تا مصرف غذا را کاهش دهد.

  • کلسیستوکینین (CCK)

کولسیستوکینین هورمونی است که توسط سلولهای روده کوچک در پاسخ به مواد مغذی لومینال ، به ویژه چربیها و پروتئینها آزاد می شود. تحریک مراکز سیری در مغز مصرف غذا را کاهش می دهد و منجر به انقباض کیسه صفرا و ترشح لوزالمعده می شود که برای هضم ضروری هستند.

  • پپتید شبه گلوکاگون 1 (GLP-1)

GLP-1 در پاسخ به رژیم غذایی مغذی توسط سلول های روده تولید می شود. پپتید شبه گلوکاگون (GLP-1) تخلیه معده را کاهش می دهد ، مصرف غذا را کاهش می دهد و سیری را افزایش می دهد.

  • پپتید لوزالمعده YY (پپتید YY)

پپتید YY هورمون دیگری است که در روده کوچک تولید می شود. این هورمون در پاسخ به غذا ترشح می شود و به گیرنده های مغز متصل می شود. این امر باعث کاهش اشتها و کاهش حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش می شود.

لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی و سایر قسمت های بدن ترشح می شود. لپتین در درجه اول به عنوان هورمون سیری شناخته می شود. لپتین با NPY و AGRP پپتیدهای محرک اشتها را مهار می کند و پپتیدهای افزایش دهنده سیری را تحریک می کند. این باعث کاهش اشتها می شود.

Obestatin یک هورمون کاهش دهنده اشتها است که با اثرات گرسنگی ناشی از گرلین مقابله می کند. با این حال ، دانشمندان در حال مطالعه اوستاتین هستند و تحقیقات بیشتری در مورد تأثیرات آن بر اشتها و سیری مورد نیاز است.

البته لیست فوق جامع نیست و مواد دیگری مانند نسپاتین 1 پپتید و هورمون اکسی سانتومودولین نیز در کنترل اشتها نقش دارند.

خلاصه

هورمون ها اشتها و سیری ، توزیع چربی و متابولیسم را تنظیم می کنند که به نوبه خود بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

عوامل م thatثر بر سلامت هورمونی شامل وراثت ، افزایش سن ، بیماری ، استرس در شیوه زندگی ، خواب و ورزش است.

رعایت رژیم غذایی مغذی و متعادل ، خواب کافی ، تشخیص بیماری های زمینه ای ، مدیریت استرس و ورزش از جمله راه های پشتیبانی علمی برای حفظ وزن سالم و تنظیم هورمون ها است.

برای مشاهده و خرید محصولات مکمل و مراقبت از داروخانه آنلاین Oiro کلیک.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید