بیایید درباره آهن صحبت کنیم – JSHealth


آهن نقش مهمی در بدن دارد. این عنصر برای اکثر موجودات زنده ضروری است زیرا مسئول طیف گسترده ای از فرآیندهای متابولیک است. اینها شامل انتقال اکسیژن به سراسر بدن ، تولید DNA ما و انتقال الکترون است. با این حال ، شما می خواهید مقدار مناسب آهن را هدف بگیرید! از آنجا که آهن اضافی می تواند در بدن سم ایجاد کند ، سطح آن در بافتهای بدن باید به شدت تنظیم شود.

علائم کمبود آهن

کمبود آهن را می توان در افراد بدون علامت در تجزیه و تحلیل غربالگری یا در افرادی که دارای علائم هستند تشخیص داد. اینها شامل ضعف عمومی ، خستگی ، تحریک پذیری ، تمرکز ضعیف ، سردرد و انرژی کم است. برخی از افراد مبتلا به کمبود آهن ممکن است دچار آلوپسی ، از دست دادن طعم یا خشکی دهان شوند.

آزمایش خون شما به چه معناست؟

آزمایش آهن میزان کل آهن بدن را با اندازه گیری ماده موجود در خون ارزیابی می کند. این آزمایشات معمولاً همزمان انجام می شوند و می توانند به تشخیص یا نظارت بر کمبود یا سمیت آهن کمک کنند.

  • آهن سرم: میزان آهن موجود در قسمت مایع خون را اندازه گیری می کند
  • ترانسفرین: میزان ترانسفرین (پروتئینی که آهن را به سراسر بدن ما منتقل می کند) اندازه گیری می کند.
  • TIBC (کل ظرفیت اتصال به آهن): مقدار کل آهن قابل اتصال به پروتئین ها در خون را اندازه گیری می کند.
  • UIBC (ظرفیت اتصال آهن غیر اشباع): ذخیره انتقال (میزان ترانسفرین اشباع نشده با آهن) را تعیین می کند.
  • اشباع ترانسفرین: مقدار آهن اشباع شده با آهن را منعکس می کند.
  • فریتین سرم: میزان ذخیره آهن در بدن را اندازه گیری می کند.

راههای طبیعی افزایش سطح آهن

عوامل تغذیه ای در ایجاد کمبود آهن و ایجاد کم خونی فقر آهن نقش دارند. آهن هم (شامل حیوانات) شامل گوشت ، ماهی ، مرغ و تخم مرغ است. همچنین گزینه های گیاهی زیادی از جمله عدس ، نخود ، لوبیا ، توفو/تمپه ، بادام هندی ، تخم کتان ، زردآلو خشک و انجیر و کینوا وجود دارد. بسیار مهم است که بر روی این نوع غذاها تمرکز کنید تا سطح آهن شما به طور طبیعی افزایش یابد.

برای افزایش جذب منابع گیاهی آهن ، موارد بالا را با غذاهای حاوی ویتامین C مانند فلفل قرمز ، مرکبات ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، کیوی ، کلم بروکلی مصرف کنید. همچنین سعی کنید از نوشیدن چای یا قهوه کافئین دار همراه غذا اجتناب کنید ، زیرا اینها می توانند جذب آهن را کاهش دهند. از میان وعده ها مانند یک مشت بادام هندی لذت ببرید ، می توانید عدس کاری درست کنید ، دانه های کتان را روی جو دوسر/اسموتی بپاشید یا از تنقلات شامل زردآلو/انجیر خشک لذت ببرید.

مکمل های آهن را در نظر بگیرید

اگر آهن کم دارید ، می توانید از مکمل های آهن استفاده کنیدبه مانند همیشه ، قبل از افزودن مکمل ها به برنامه روزانه خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید زیرا نیازهای فردی متفاوت است.

ارجاع:

Bermejo F ، García-López SA راهنمای تشخیص کمبود آهن و کم خونی فقر آهن در بیماریهای گوارشی World Gastroenterol Jبه 2009 ؛ 15 (37): 4638-4643.

عباسپور ن ، هورل آر ، کیشادی آر. مروری بر آهن و اهمیت آن برای سلامت انسان. J Res Med Sciبه 2014 ؛ 19 (2): 164-174.

Labtestsonline.org. 2021. آزمایش آهن | تست آزمایشگاه آنلاین. [online] قابل دسترسی در: [Accessed 2 July 2021]به

دیدگاهتان را بنویسید