این فقط یک عکسبرداری نیست. راهی هست که طی شده است


از تیم “جام جهانی 2017” تا “زنان کشور من 2011”

عصر ایران ; جعفر محمدی – سازمان رسانه و هنر آوز نقاشی دیواری جدیدی با عنوان «زنان سرزمینم ایران» در میدان ولیعصر تهران نصب و رونمایی کرد.

نقاشی دیواری میدان ولیعصر در چند سال اخیر به موضوعی از اهمیت و مکان های روز و بیشتر زیبایی ها و هنرها تبدیل شده است.

در نقاشی دیواری جدید تصاویری از بانوان فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی، اجتماعی و سیاسی به چشم می خورد: پروین اعتصامی، طاهره صفرزاده، بدرالزمان قریب، فاطمه معتمدآریا، نرگس آبیار، ایران درودی، سیمین دانشور، هما روستا، ثریا قاسمی، حمیده خیرآبادی، مرضیه برومند، مریلا زارعی، توران میرهادی، سیده زهرا حسینی، فروغ فرخزاد، پروانه معصومی، مریم میرزاخانی، فاطمه رهبر، بی بی مریم بختیاری، زهرا کدایی و…

 این فقط یک عکسبرداری نیست.  راهی هست که طی شده است

واضح است که این تصویر واکنشی است به اعتراضات ملی اخیر با تمرکز بر زنان و دختران است. علاوه بر انتقاداتی که به انتخاب چهره ها روی این نقاشی دیواری و همچنین انتقاد برخی از چهره ها برای استفاده از تصاویرشان در این پوستر می شود، باید گفت که طراحی و ارائه این تصویر. این یک پروژه معنادار است در حوزه زنان مطرح است.

می دانیم ضلع غربی میدان ولیعصر (عج) که دیوارنگاره آن است متعلق به سازمان فرهنگی اوج است که متعلق به اصولگرایان است.

در ژوئن 2017 که ایران وارد جام جهانی شد، نقاشی دیواری با عنوان در این زمینه به نمایش درآمد. “ما با هم قهرمان هستیم – یک مردم، یک سلاح”.
در این تصویر مردان مردم ایران از حضور کشورشان در جام جهانی خوشحال هستند، هیچ عکسی از بانوان نیست.

 این فقط یک عکسبرداری نیست.  مسیری وجود دارد که طی شده است
حذف زنان در این تابلو با انتقادات زیادی مواجه شد و به قدری شدید بود که طراحان به عقب رفتند و نقاشی دیواری جدیدی با عنوان این بار جایگزین آن کردند. فقط یک زن نصبش کن

 این فقط یک عکسبرداری نیست.  راهی هست که طی شده است

اینکه برنامه ای در کشور وجود دارد که فقط زنان را در گوشه خانه، خانواده، فرزندپروری و داشتن شوهر حمایت می کند، یعنی جایگاه ویژه ای برای زنان وجود دارد اما زن اکنون یک مادر او قبول نکرد که با وجود فوت همسر یکی از بزرگان، نام او را روی قبرش ننوشته اند و فقط نوشته اند «زن مرده زن آن زن…»!

این در حالی است که زنان ایرانی در مبارزات کلان کشور به ویژه در دوران معاصر، از مشروطه تا این سو، از جمله انقلاب اسلامی و حفظ مقدسات، همواره تأثیرگذار و مقتدر بوده اند. به ویژه پس از انقلاب، با رشد آموزش عالی – و عمدتاً در دانشگاه آزاد – در شهرهای دورافتاده، تعداد زنان تحصیل کرده و ماهر با پتانسیل فراوان زنان برای کار افزایش یافت. توسعه جامعه قرار داده شده.

با این حال حتی همین رودخانه هنگام آشپزی در حضور غریبه ها از فراوانی دانشجویان دختر و دانشجویان تحصیلات تکمیلی صحبت می کرد اما در عمل نادیده گرفته می شد.

این روند جدید باعث انتقاداتی نسبت به عکاسی جام جهانی شده است. در واقع اگر در سال 65 چنین تابلویی در خیابان های کشور نصب می شد، هیچ اعتراضی صورت نمی گرفت، اما این بار زنان خوشحال نشدند و اعتراض کردند، حتی اگر تابلوی موقت شهری باشد، کنار گذاشته می شوند.

اگر دقت کنید، انتقاد به حذف زنان در نقاشی دیواری جام جهانی این است.بیداریاین برای افسران است نسل جدید زنان و دختران او پا به دنیایی گذاشته است که او را ملزم به حضور در مکان های عمومی می کند.
اگر به ماهیت ساده اعتراض به دیوارنگاره و مسئولان نگاه کنید تا متوجه نسل جدید زنان و دختران در ایران شوید. درخواست ها تغییری در آن ایجاد کردند سیاست ها و شیوه هادر روزهای اخیر هرگز شاهد ناامیدی و اعتراض بیشتر زنان و دختران ایرانی نبودیم.

در یک مورد، جنگ کنونی باید 4 سال پیش باشد، در «تیم ملی ایران در جام جهانی» همه زنان حذف شده اند و پس از موافقت با قرار گرفتن تنها یک زن در تصویر اصلاح شده، اکنون در پاسخ به مطالبات زنان و دختران ایران کل تصویر به زنان ایرانی تقدیم شده است و تصاویر بسیاری از زنان در یکی از مهمترین مناطق پایتخت را نشان می دهد و شما می توانید در این باره مطلبی را بخوانید.

و خلاصه “زنان و دختران ایرانی را نمی توان نادیده گرفت”.