انواع رژیم های کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی ، درمانی است که شامل تنظیم رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی همزمان است. به طور کلی ، نکاتی در درمان رژیم های چاقی وجود دارد که برای دستیابی به موفقیت آمیز کاهش وزن و سلامتی و همچنین حفظ کاهش وزن باید مورد توجه قرار گیرد. هدف اول کاهش 5 تا 7 درصد از وزن بدن است. برنامه های رژیم غذایی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم مصرف: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ای ، یک رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز بدن به ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند و علاوه بر آن درشت مغذی هایی مانند پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب را نیز تامین کند.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلو کالری در روز انرژی دارند. معمولاً این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شوند و حداکثر برای 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته باید تنظیم شوند.

رژیم هایی که رژیم کم انرژی و ایزو کالری را ترکیب می کنند: این یک رژیم غذایی ناشتا متناوب است[1] همچنین به عنوان روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از برآورد انرژی مورد نیاز انسان ، که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (معادل برآورد انرژی مورد نیاز انسان) نامیده می شود. این برنامه با تحمل بیشتر ، حفظ ماهیچه ها و کاهش خطر کاهش وزن در برخی از بیماران در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی همراه است.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راههای کنترل حجم غذا استفاده از غذاهای آماده به جای وعده اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات مصرف شده را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000 تا 500 کیلو کالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمی پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات و شاخص گلایسمیک کم با افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از عوامل همه گیر شدن چاقی رو به افزایش استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات های مصرفی نیز بستگی دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. هنگام طراحی رژیم غذایی ، باید نیازها و اولویت های یک فرد و حتی نوع شخصیت او را در نظر گرفت. عوامل م inثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض مرتبط با آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: فرد باید از نظر احتمال اختلالات خوردن روانی مورد بررسی قرار گیرد.

[1]

روز متناوب با معده خالی

دیدگاهتان را بنویسید