ارزیابی آسیب به مواد شیرین – دکتر رضا اطمینانانی


اثرات داغ مواد شیرین (مطالعه آسیب مواد شیرین)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکاروز یا شکر) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز که به عنوان مواد اولیه در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و شکر که ما روزانه از آن استفاده می کنیم و قابل مصرف است. در این بخش از وب سایت متخصص تغذیه اصفهان ، دکتر رضا اطمینانانی ، ما قصد داریم آسیب های قند را بررسی کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم غذایی بدون این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است انواع غیر طبیعی و مضر قندهایی که در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین در رژیم غذایی روزانه ما وجود دارد را کاهش داده یا حذف شود. ما به نفع سلامتی عمل کردیم ، در حالی که بسیاری از مردم فقط در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماری های جدی تصور می کردند که شکر را از رژیم غذایی خود حذف یا حذف کنند.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قندها است که همه از آن آگاه هستند. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن را تامین می کنند. و وقتی نیازی به این انرژی نداریم ، بدن اضافی را برای استفاده بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

اگرچه ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و همچنین پیری و پیری زودرس به دلیل ناپایداری و تمایل به جذب الکترون نقش دارند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

قندها مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کنند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. این به این دلیل است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم که منبع اصلی ذخیره در استخوان ها است از استخوان ها خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادلی در بدن ایجاد می شود. این فعالیت به تدریج منجر به توخالی شدن استخوان ها می شود.

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند بیماری آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی همراه است (مانند افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

پیشنهاد:

همانطور که گفته شد حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، انواع قندهایی که برای بدن مضر نیستند ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای مرکب (کربوهیدرات های مرکب) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) یافت می شود ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبرهای بدن را تامین می کند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. افزایش نمی یابد و بدن را برای مدت طولانی انرژی لازم را تامین می کند.

توجه داشته باشید که در مورد میوه ، بهتر است از میوه به طور کامل به جای آب میوه (حتی به طور طبیعی) استفاده کنید ، زیرا کل میوه حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری است (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند). و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این ، برخی از غذاها مانند نان سفید طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل داشتن فیبر کم و میزان جذب بالا ، به سرعت سطح قند خون را افزایش می دهند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای تغذیه ای اولیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای سالم ماندن

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید