آیا عضویت رسمی ایران در شانگهای قطعی شده است؟


به گزارش تجارت نیوز، معاون وزیر آموزش و پرورش شامگاه چهارشنبه در سفر ابراهیم رئیسی به ازبکستان برای شرکت در کنفرانس 22 سازمان همکاری شانگهای، آموزش اقتصادی وزارت امور مالیاتی گفت: عضویت رسمی ایران در شانگهای در سمرقند تعیین می شود. ملاقات.

به گزارش ایرنا، مهدی صفری دوشنبه شب در گفت و گو اظهار داشت: وزارت امور خارجه 400 تا 500 قرارداد در این زمینه با همکاری و سایر سازمان ها تنظیم کرده است.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رئیس جمهور علاوه بر حضور در اجلاس سازمان همکاری شانگهای به ازبکستان سفری دوجانبه نیز خواهد داشت، گفت: روابط با ازبکستان رو به رشد است و حدود 18 مورد 23 سند در زمینه های انرژی و … امضا آماده است; البته تعداد این مقالات می تواند بسیار بیشتر باشد.

صفری یادآور شد: این سفر بسیار سودآور خواهد بود و کسب و کار ما پس از این سفر در منطقه انتقال جهش زیادی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ازبکستان یکی از کشورهای واسطه ترانزیت ریلی و جاده ای است و می توانم بگویم اکثر کامیون های ما برای قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان از ازبکستان عبور می کنند.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: ما دو خط ریلی داریم یکی مسیر قزاقستان-ترکمنستان-ایران و دیگری مسیر قزاقستان-ازبکستان-ترکمنستان و سرخس است و از این رو ازبکستان برای ترانزیت ریلی برای ما بسیار مهم است اما بیشتر برای کامیون (جاده) مهم است و بهترین توافقات برای این منظور انجام شده و خواهد شد و ما می توانیم محصولات خود را به بخش فولاد و مصالح ساختمانی در آنجا ببریم.

صفری درباره عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: حضور ما به عنوان عضو پس از این سفر مشخص خواهد شد. در این مدت مهمانان زیادی از جمله آذربایجان دعوت شدند و اکنون بسیاری از کشورها به عنوان ناظر و مهمان ویژه شرکت می کنند. همچنین حدود 19 کشور در این رویداد حضور خواهند داشت. اگر شانگهای را با وجود ناظران مقایسه کنیم، از نظر وزن، جمعیت، زمین و سهم اقتصادی، در هیچ کجا قابل مقایسه نیست. به عنوان مثال، برای جمعیت، هند و چین، برای انرژی، ایران و روسیه، برای ترانزیت، چین، روسیه و قزاقستان اعضای این قرارداد هستند.

وی ادامه داد: در این همایش علیرغم مسائل مالی، 2 مورد اساسی وجود دارد، انتقال و انرژی که برای ما اولویت دارد، اولویت اول ما واگذاری است.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته هیچ قطار چینی از ایران به اروپا نرفته است. این احتمالا یکی از بهترین ها است. بنابراین بحث ترانزیت برای ما به ویژه از شمال به جنوب مهم است.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین گفت: خب بحث انرژی برای ما مهم است چون مشتریان خودمان را داریم. چین، هند و پاکستان مصرف کنندگان عمده انرژی و ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان مصرف کنندگان انرژی هستند.