آثار شکسپیر بدون دراماتورژی موفق نیستند/ با قلبم برمی خیزم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



محمد اسماعیل بیگی کارگردان نمایش «هیچ نگو هملت، فقط سه روز» این روزها در تئاتر حضور دارد. اسپانیا او روی صحنه درباره ساخت این نمایش به خبرنگار مهر گفت: سال هاست دنبال کار «هملت» بودم، البته همه کارگردان ها این آرزو را در سر دارند، اما نخواستم. آن را بیاور «هملت» شکسپیر روی صحنه است زیرا از سوی دیگر معتقدم آثار شکسپیر و تمام فعالیت‌های فکری آن‌ها ذائقه جامعه امروز ما نیست و اگر کلاسیک بدون معنای عمیق باشد. دراماتورژی اگر روی صحنه بیاید خیلی موفق نمی شود، اما کار شکسپیر کار من نیست، شاید بزرگان من در ایران اثری در خور نام شکسپیر و رهبر آثارش بنا نکرده باشند. وقتی متن «به هملت نگو، سه روز» را دیدم، احساس کردم این همان متنی است که سال‌ها دنبالش بودم. همان کلمه “هملت” بدون. دقیقاً همین را می خواستم.

او درباره دلایل بازنویسی فیلمنامه با توجه به درام صحبت کرد رضا از غستاسب خوشش آمد، گفت: بازنویسی متن فرق می کند. در واقع در تمام سال هایی که مسئولیت آن را برعهده دارم، با وجود اینکه نویسنده آثارم هستم، هرگز فیلمنامه ای را روی کاغذ نیاوردم. بخش بحث ناهمسان به عوامل زیادی بستگی دارد. من معتقدم حتی اگر اجرا کمی تغییر کند، فیلمنامه تغییر خواهد کرد. این چیزی است که رهبری در مورد آن است. اگر قرار است مانند در متن با آمدن روی صحنه، مخاطب باید متن را بخواند که بهتر است. مخاطب هم این را نمی خواهد، حتی در صحبت هایمان مثلاً می گوییم برویم سراغ «هملت» دکتر رفیعی یا «شاه لیر» دکتر.مکبثبیایید فلان را ببینیم بدون اینکه بخواهیم «هملت» و «شاه لیر» ومکبثما شکسپیر نیستیم

اسماعیل بیگی ادامه داد: نوشته های اولیه رضا یکی بده آنها مستقل هستند و مانند بسیاری از مدیران دنیا می توانند کارهای متفاوتی انجام دهند. 2 مقاله دیگر از نظرات قبلی او وجود دارد، در سه موضوع من محدود به طراحی نبودم، اما در سه مورد سعی کردم کل متن را با آنچه واقعاً لازم بود تنظیم کنم. متن آن را مال خود کنم البته این تضییع حقوق شخص یا جنبه معنوی نویسنده نیست، زیرا من همیشه از او اجازه گرفته ام و او نیز با سپاس و تواضع و حتی در این مورد آخر، خود را به اشتراک می گذارد. او متواضعانه گفت، این متن حالا این به شما و تیمتان بستگی دارد، هر کاری که می خواهید انجام دهید. یعنی نویسنده اطلاعات زیادی در زمینه کار دارد و سبک بازیگری بسیار حرفه ای و حرفه ای دارد. چون من کارگردان، ایده‌های خودم را دنبال می‌کنم، نگاه می‌کنم و به صحنه می‌آورم، ایده‌ای که ردپای خود را در آن به جا می‌گذارد. متن من نویسنده ای پیدا کرده ام و حالا این 2 دیدگاه را با هم ترکیب کرده و به صحنه آورده ام.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: همین ایده در نمایشنامه ها وجود دارد، زیرا هر چیزی که روی صحنه می آید یکپارچه و هنرمندانه ارائه می شود و سخت است، گاهی این اطلاعات به اشتباه تفکیک می شود. اگر یکی را اجرا کنید درخت بیایید متن را به عنوان ریشه درخت، جهت را به عنوان تنه، و طرح و بازی را به عنوان شاخه ها در نظر بگیریم. برگها همه عناصر باید درست باشند کار موازی مثمر ثمر باشد و میوه ای شیرین نشان دهد، آنگاه فقط بگوییم میوه شیرینی است، ما هرگز کسی را نخواهیم دید، مثلاً بگوید مزه این سیب به دلیل استحکام ریشه، یا استحکام چوب است. . درخت البته شرایط فرق می کند و وقتی درخت میوه نمی دهد همه سعی می کنند دلیل آن را بیابند.

وی درباره شیوه کار نمایش گفت: اصلاً مجبور نبودم سبک یا مکتبی را دنبال کنم، به خصوص در این کار، سبک. التقاطی یا همان مجموعه را دنبال می کنم. در این اثر نشانه های تعالیم بسیاری از بزرگان به ویژه تادوش ظاهر اکنون آنتون هنر بدیهی است، اما این چیزی نیست که من عمداً خواسته باشم درس دادن استفاده از حقیقت این است که من یاد گرفته ام که با قلبم رهبری کنم و وارد کلمات و الفاظ و تعابیر نشوم، اگرچه فکر می کنم یادگیری برای خودم و دیگران ضروری است، اما معتقدم این درس ها باید به هنرمند تلقین شود تا ایجاد توهم استفاده

اسماعیل بیگی در پایان سخنان خود گفت: میزانسن این نمایش را سه بار و هر بار ساختم. قبل از گفتم متن بازنویسی کردم در ابتدا نمایشنامه ۱۴ سکانس داشت و در نهایت ۸ شخصیت داشت که ۲ تای آن اصلا در فیلمنامه اصلی نبود. این تنها یک نمونه از تغییرات در طراحی و جهت کار است متن load در واقع این تنها روش و روشی است که من قبل از اینکه دستور بدهم از قبول هر چیزی در کار اعم از بازیگری یا بازیگری امتناع کنم. دراممن را از رسیدن به هدفم بازدارد

نمایش “هیچ نگو هملت، فقط سه روز” به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد اسماعیل بیگی است. بار مسافر خلیلیان از شانزدهم شهریور در خانه دوم تماشاخانه پردیس مشغول به کار شده است اسپانیا شروع شده است، تا اول اکتبر هر شب ساعت 19 روی صحنه می رود.

بازیگران این نمایش حسام صلاحی نژاد، یاسمن عیسی زاده، صادق چناری، فاطمه محمدیان، سامان شکیبا، شیرین رضایی، رضا سلیمی و دانیال عزیزی هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: تعبیری جدید از دنیای هملت، همه چیز در ذهن هملت اتفاق می افتد. هملت که در خواب است و همچنین رویای درون رویا. جهان از رویا جنگ به نظر می رسد هملت درون و بیرون قبر است. شخصیت ها نام های معروف نمایشنامه شکسپیر هستند، اما این بار هملت آنها را می بیند و صحبت می کند.